Ads

Asasi, matrikulasi, atau diploma

Assalamualaikum wbt.

Pertama sekali nak ucapkan tahniah kepada adik-adik yang telah mengambil keputusan SPM tahun 2012 yang lalu. Tahniah lagi sekali bagi yang mendapat keputusan cemerlang. Tujuan saya menulis post ini adalah untuk berkongsi sedikit pengalaman kepada adik-adik tentang hala tuju selepas ini. diploma? matrikulasi? atau asasi? Syukurlah kepada Allah S.W.T. kerana Dia masih izinkan kita untuk meneruskan kehidupan ini.

Dengan sedikit pengalaman yang saya bakal kongsikan ini, diharap dapat membantu adik-adik untuk memilih hala tuju yang terbaik. Saya bukanlah seorang ahli akademik atau daripada mana-mana pentadbir. Hanya seorang pelajar Ijazah Sarjana Muda. Ini hanyalah pendapat peribadi saya untuk dikongsi. Diharap dengan sedikit perkongsian yang saya usahakan ini, sedikit sebanyak dapat membantu. Fokus perbincangan saya hanya kepada peluang pendidikan dalam negara.   

Untuk memilih tempat belajar perlulah melihat kembali kepada result yang kita dapat. Realistik.

Matrikulasi vs asasi

3 tahun yang lalu saya juga menghadapi dilema, asasi atau matrikulasi?. Alhamdulillah keputusan SPM yang saya dapat pada masa itu agak baik. Saya membuat pilihan untuk memasuki program asasi di UiTM Puncak Alam. Apa beza program asasi dan matrikulasi ini?
  • Program asasi ini diuruskan oleh Universiti, dibawah kementerian pengajian tinggi. Manakala program matrikulasi dibawah pengurusan kementerian pelajaran yang juga menguruskan sekolah rendah dan menengah.
  • Silibus yang digunapakai juga berbeza. Program asasi ini lebih banyak menggunakan silibus daripada luar negara. Untuk mendapatkan buku rujukan ianya perlu ditempah oleh pensyarah dan selalunya mengambil masa 2 minggu untuk sampai. Berbeza dengan matrikulasi, buku rujukannya mudah didapati di kebanyakan kedai-kedai buku.
  • Kehidupan yang berlainan. Kehidupan di Asasi ini agak mencabar kerana pergaulannya banyak  bersama pelajar-pelajar lain sama ada ijazah atau diploma. Matrikulasi pula lebih kepada kehidupan berasrama rakan sebaya.

Universiti awam yang menawarkan program asasi ini banyak sebenarnya. Tetapi saya hanya tahu daripada UIAM, UiTM, USIM dan Universiti Malaya (UM). Pengalaman saya mengambil kursus asasi agak perit tetapi menyeronokkan. Pada mulanya saya agak terkejut dengan sistem pelajaran dan suasana universiti ini. Pelajarannya pantas. Satu topik boleh habis hanya dengan sekali syarahan sahaja. Keadaan ni ditambah lagi dengan gaya hidup bebas mahasiswa. Maklumlah dahulu masih fresh. Banyak perkara tidak diketahui. Mudah juga terikut-ikut gaya orang. Peraturan di Universiti ini kurang ketat, perlu banyak survive sendiri. Tidak seperti matrikulasi.

Di matrikulasi saya tidak mendengar sebarang masalah. Kerana suasananya seperti asrama sahaja. Asasi dan matrikulasi ini cuma setahun berbanding diploma 3 tahun. Bolehlah dikatakan setahun di asasi atau matrikulasi ini memang sangat sibuk.

Pandangan peribadi saya sekiranya rasa mampu untuk bersaing pada tahap tertinggi mohonlah program asasi. Tetapi sekiranya keyakinan diri terhadap kemampuan diri tidak begitu tinggi, matrikulasi pilihan terbaik. Sekali lagi saya ingin mengingatkan realistiklah. Keputusan SPM yang baik tak semestinya menjanjikan kita akan berjaya pada masa akan datang. Banyak faktor yang boleh mengubah kita. Sistem pendidikan peringkat tinggi juga agak berbeza daripada sistem sekolah.

Ramai rakan-rakan saya di matrikulasi mendapat keputusan yang lebih baik berbanding saya sedangkan mereka di program matrikulasi. Mungkin faktor sudah terbiasa dengan kehidupan di asrama. Tahu perjalanannya bagaimana. Asasi tidak menjanjikan apa-apa kelebihan selain kehebatannya kepada requirement untuk memasuki program ini yang tinggi. Keputusan teruk akan ditendang keluar dan kuota untuk melanjutkan pelajaran di Universiti pada peringkat ijazah yang menawarkan program asasi itu sendiri tidak terjamin. Seperti contoh pelajar asasi UiTM tidak semestinya mengambil ijazah di UiTM. Ini bukan untuk menakut-nakutkan. Memanglah sekiranya malas berusaha dimanapun kegagalan akan kita temu.
Satu lagi yang menjadi kemushkilan saya adalah sistem pemilihan untuk program ijazah kelak. Seperti yang sedia maklum, pembelajaran di peringkat asasi ini lebih susah daripada matrikulasi. Silibus akademik dan kehidupannya. Gred peperiksaannya juga berdasarkan universiti. Tidak adillah untuk momohon semula UPU dan bersaing kembali dengan lepasan matrikulasi semula, yang mengikuti sistem yang berbeza dan dilihat lebih mudah. Apa bezanya asasi dan matrikulasi? dari perspektif ini dilihat rugi sedikit peringkat asasi ini kerana ianya lebih sukar lavelnya.

Kebaikan asasi pula adalah ketika di peringkat ijazah. Banyak perkara yang belajar di peringkat asasi diulang semula pada peringkat ijazah. Rakan-rakan matrikulasi saya adakalanya tidak pernah belajar subjek itu, tetapi saya sudah mempunyai asas ketika di asasi dahulu.

Diploma

Pengajian di peringkat diploma amat tenang. Ianya adalah jalan yang agak selamat tetapi mengambil masa dan kos yang lebih. Pengajian diploma agak relax. Banyak masa boleh digunakan untuk melakukan pelbagai perkara sambil belajar. Tetapi saya lebih menyarankan kepada adik-adik yang mendapat keputusan yang agak cemerlang untuk masuk ke matrikulasi. Sibuk setahun ini agak berbaloi. Jimat masa dan wang. 

Namun terpulang kembali kepada diri masing-masing untuk membuat pilihan. Ambil diploma kosnya mahal. Pinjaman PTPTN menjangkau belasan ribu. Naik peringkat ijazah, pinjam lagi. Di matrikulasi dan asasi elaun disediakan. (sekarang tak pasti masih ada atau tidak peruntukan elaun). Seorang rakan saya mendapat keputusan yang cemerlang pada SPM daripada SBP.  Tetapi beliau memilih untuk masuk ke politeknik. Sedangkan mendapatkan tawaran daripada matrikulasi dan diploma IPTA. Sekarang dia satu kelas bersama saya di peringkat ijazah. Tua dua tahun dia daripada saya.

Keputusan di tangan masing-masing. Saya hanya bertujuan untuk berkongsi sahaja. Sekiranya ada soalan boleh tanya.

Dapat saya simpulkan

Ranking kesukaran

1. Asasi
2. Matrikulsai
3.Diploma

Ranking kesenangan

1. Diploma
2. Matrikulasi
3. Asasi

Ranking peluang yang lebih mudah melanjutkan pelajaran ke ijazah

1. Matrikulasi
2. Asasi
3. Diploma

Ranking manfaat jangka panjang

1. Asasi
2. Matrikulasi
3. Diploma

* Penulisan ini berdasarkan pandangan ketika 2012. 

259 comments:

  1. bang,saya budak matrik..dapat sambung ijazah kat utem...bangga saya..abang lepasan ape ye???

    ReplyDelete
  2. bang,saya keliru sama ada nak masuk diploma atau matrik. Ada yg cakap matrik elok, ada yg cakap diploma elok. Sakit kepala nk pikir. Apa pendapat abang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. kalau ambil diploma kena pakai duit banyak. mungkin kena pinjam PTPTN. nanti nak sambung degree kena pinjam lagi. kalau masuk matrik elaun ada disediakan RM 1250 satu sem. yang ke
      2. matriks jimat masa. umur 23 dah grad ijazah. berbanding umur 25/26 baru graduasi

      kalau diploma nak kerja ada sijil yang laku utk mintak kerja. matriks tak ada sijil.
      saya prefer matriks. tapi kena rajin sikitlah satu tahun di matriks ni apapun buat solat istikharah =)

      Delete
    2. pasal duit x kisah . kalau dapat scholar. tpi mana lgi okay?

      Delete
    3. agak2 mana satu terpilih semasa temuduga kerja diantara dua graduan yang a. mempunyai diploma dan degree b. degree sahaja?

      Delete
    4. agak2 mana satu terpilih semasa temuduga kerja diantara dua graduan yang a. mempunyai diploma dan degree b. degree sahaja?

      Delete
  3. alhamdulillah, TQ bang sbb bg informasi berguna, sy tk thu bnyak psl ni. dn soaln last skali,klau abg thu,hrap jwb ekk. brape pinjman yg ptptn kasi utk 1 sem ? insya-allah sy pun rsa nk msuk matrik gak, jimat umur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PTPTN satu semester RM 3500, tapi slepas tolak yuran semua, dalam tangan dapatlah RM1500 utk 1 sem. Untuk matrikulasi rasanya ada elaun daripada kerajaan. RM 1250. zaman sekarang ni persaingan tinggi, ada peluang masuk matriks masuklah. tak rugi.

      Delete
    2. matrikulasi dikabarkan tidak menjamin kemasukan di universiti..betulkahperkhabaran ini..saya mohon pencerahan sebab saye baru dapat tawaran matrikulasi..

      Delete
  4. ouh TQ bang sbb bgi banyak maklumat . :) insya-allah sy akan msuk matrik bln 5 nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome. buat pilihan dengan istikharah =)

      Delete
  5. Salam. Apa pendapat abang tentang form 6? Apa yang saya tahu, result form 6 dipandang tinggi. Even dapat 2.75 masih setaraf dengan keputusan cemerlang matriks dan asasi, kalau tak silap saya. Pembelajarannya mungkin agak mencabar. Tapi tu lah, apa pros dan cons untuk form 6?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. terima kasih kerana bertanya. pandangan saya tentang form 6 ni ok, asalkan mahu terus belajar. Untuk pengetahuan adik, sistem form 6 di negara kita ni dah berubah. dahulu memang susah. belajar 2 tahun, dan ambil STPM.sama macam SPM kan. tapi sekarang sistemnya dah berubah, sistemnya kini sama seperti di matrikulasi. ada pecahan semester, jadi apa yang akan naik dalam final exam tidak 2 tahun lagi, tapi untuk beberapa bulan pengajian sahaja. form 6 juga akan diasingkan kepada satu pusat di sesebuah tempat. ia tidak lagi akan ditawar di kebanyakan sekolah yang ada sekarang. akan ada satu sekolah khas untuk pelajar form 6 dalam satu daerah sebagai contoh semua pelajar form 6 akan belajar dalam satu tempat. Saya tengok sistem baru ni lebih adil kepada pelajar form 6. form 6 memang diakui susah. tapi kalau 2.75 STPM tu sama dengan result cemerlang Matriks atau asasi saya tak setuju. kena tengok juga STPM tu ambil sastera atau sains. Asasi hanya dibuka kepada jurusan sains dan matriks pun banyak menjurus kepada sains, walaupun ada juga yang perakaunan.

      Delete
    2. form 6 hnye 1 tahun stengah shj....exam memang sukar dan mencabar. form 6 lebih menjimatkan duit...

      Delete
  6. Salam bang, nak mintak pendapat
    Kenapa kbnykan bdk2 sbp letak matrik last choice if x dpt asasi ? Knp org pandang rendah kt matrik ?
    Secara jujurnye abg rase berbaloi x blaja kt asasi n dr segi moral value ape lebih asasi ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam. maaf lambat reply, baru perasan ada komen. saya tak pernah dengar pula situasi ni, diorang pandang rendah pada matrik. mungkin pandangan ni hanya kepada segelintir pelajar sbp sahaja. saya ada seorang kawan daripada sbp, dia masuk politeknik. saya tanya dia, kenapa masuk politeknik sedangkan dapat tawaran daripada matrik dan diploma IPTA? jawapannya, dia cakap, dia malas nak penat-penat. nak belajar relax sikit. sekarang dia dah sama macam saya, dalam program ijazah di IPTA. tapi umurnya tua sedikit daripada saya. Alhamdulillah. saya rasa ia bergantung kembali kepada persepsi individu. mungkin ada ahli keluarga yang memberikan pandangan sebelum ini, yang mempengaruhi keputusan. Asasi ni ada kelebihannya, ada kekurangannya, macam yang saya terangkan diatas. Sejujurnya saya rasa berbaloi selepas 2 tahun dalam program asasi ni. dari segi moralnya kita lebih matang dalam kehidupan sebagai mahasiswa, kita ada pengalaman, dan latar belakang pendidikan yang baik berbanding matrikulasi. andaikata gagal dalam program asasi umpamanya, seperti contoh asasi UITM, mereka tak buang kita terus. mereka akan tempatkan kita dalam program diploma di mana2 UiTM.

      Delete
  7. asalamualaikum..saya nak tanya sikit..kalau la kite dah ditawarkan aliran sains di matrik tapi nak tukar aliran akaun boleh tak bile kat sane????saya x taw nak pilih matrik or ipta..tgah pening ni..ade org ckap kalau dpat ipta pegi ipta buat diploma..tapi saya x pasti la nak pilih yg mane...saya tak nak amek aliran sains kat matrik sbab saya takot x boleh bawak..mase f5 saya bdak aliran sains tapi boleh ke kalau dpat matrik sains tapi nak tukar akaun???harap dpat menjawab persoalan saye ni..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya tak boleh tukar. adik kena tanya dahulu kepada matrikulasi yang adik dapat. kena yakin sikit. setahun sahaja. tengok balik result SPM, kalau ok mesti mampu punya. InsyaAllah. Diploma tu diploma sains ke sastera?

      Delete
    2. boleh tukar la bang...selalunya budak sains yg nak tukar ke akaun mmg dpt...

      Delete
  8. Anak saya dapat asasi sains hayat di unimas,Dan juga dapat matrilkulasi pahang,asasi unimas bolehkan memohon Ke IPTA
    yang lain setelah tamat asasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini pengalaman anak saya. Dia belajar asasi sains hayaaat di Unimas, bila tamat dia ditawarkan Biotechnology walaupn dia dpt CGPA 3.5 above dan tidak boleh memohon IPTA lain selepas habis asasi. Dia juga dapat matrikulasi jugak.. Di matrik ramai juga kawan2 dia yg dapat 4 flat tak dapat buat degree yg diminati. At last anak saya sekarang di Egypt buat dentistry.,,bidang yg dia minat. Alhamdulillah pelajarannya bagus kerana dia minat.

      Delete
    2. terima kasih kerana sudi berkongsi =). untuk asasi unimas saya tak berapa arif. saya dahulu pelajar asasi UiTM. kalau asasi UiTM tak semestinya akan masuk UiTM dalam program degree. saya sekarang belajar di Universiti Teknikal Malaysia Melaka. IPTA lain daripada UiTM. untuk asasi UiA mereka akan terus diserapkan kedalam degree UIA. kalau berdasarkan pengalaman kak mai ni nampaknya Unimas juga seperti UIA.

      Delete
  9. Degree bukan kita yg pilih ke kos yg dmnati, dtetapkn ke olh pihk uni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena isi UPU dahulu. Isi dengan kelayakan kita dan minat. pemilihan untuk sistem UPU ni adalah berdasarkan meritokrasi. maksudnya mereka akan pilih berdasarkan pencapaian sahaja. kalau kita pilih kos yang kita minat/ universiti yang kita suka, tapi kelayakan kita tak melayakkan, kita akan dihantar ke tempat lain. ramai kawan-kawan saya yang resultnya bagus dalam asasi 3.5 keatas tapi tetap kena hantar tempat lain daripada apa yang mereka isi dalam UPU. Jangan risau, Allah tahu mana yang terbaik buat kita. Insya Allah

      Delete
  10. thanks sebab sudi berkongsi ilmu..

    ReplyDelete
  11. berape pointer yg selamat bagi matrik untuk tidak dihantar ke kos lelong? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan ini terlalu subjektif. ia bergantung kepada rezeki dan kursus yang dimohon. berdasarkan pengalaman saya, kalau perempuan untuk medik 3.85 keatas baru dapat program medic. itupun baru berpotensi. belum tentu lagi. ramai kawan saya dapat 3.50, 3.60 di peringkat asasi,mereka ambil sains hayat. tapi tetap kena lelong juga masuk engineering. hehe. bukan menakutkan tetapi ini realiti persaingan. pendek kata, kena 3.5 keatas possiblity dilelong rendah. tapi masih ada.

      Delete
  12. Saya mndapat diploma kejuruteraan aeronautikal di utm. Pda msa yg sama sya rsa brblah bhagi utk ke matrik krana jngka msa yg lbih sngkat drpd utm. kputusan spm sya agak cemerlang. Ap pndpt abg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya hanya boleh beri pendapat. apapun solat istikharah. sebelum beri pendapat saya nak tanya dulu.

      adakah abdin minat dengan bidang aeronautikal?
      kalau minat ini adalah peluang yang baik. sebabnya bidang ni memerlukan result yang cemerlang untuk masuk, apatah lagi ke UTM. tak ramai yang dapat peluang spt ni. saya ada kawan, result dia cemerlang dan dia memilih untuk ambil diploma elektrikal di UTM. UTM adalah universiti engeering hebat. sukar untuk menolak tawaran dengan kursus begini. cuba comfirmkan balik dengan pihak UTM, adakah mereka ada sediakan sijil certificate untuk bekerja dalam bidang ini atau hanya diploma sahaja. kalau hanya ada diploma, tetapi tiada sijil pengiktirafan untuk aircraf mantainance tak guna juga sebab tak ada certificate untuk kerja. tanya UTM sama ada mereka ada berikan sijil certificate itu atau tidak.

      macam saya di Universiti teknikal Melaka ini kalau berjaya mendapatkan keputusan cemerlang dalam program diploma, nanti program ijazah boleh transfer kredit dan masuk terus ke tahun 2. jadi ruginya hanya 2 tahun. bukan 3 tahun.

      Kalau tak minat bidang ni boleh apply matrikulasi. tapi tidak ada jaminan. akhirnya kena apply balik UPU dan bersaing lagi macam selepas SPM ni. memang program matrikulasi ni pantas dan jimat, tetapi tak ada jaminan untuk kursus yang kita minati di peringkat ijazah.

      Delete
    2. ya. saya berminat dngn bdng trsbut. sya jga xpasti smada mreka ad mnyediakn sjil trsebut. apapun, trima ksih krana tlah mmbntu saya utk mntapkn hala tuju yg lbih baik utk saya.

      Delete
  13. assalamualaikum...bang, sy dpt cos mchncl eng dkt utm...sy mmg mnt dgn cos ni..sy jgk dpt matrk..rslt spm pom cmerlang...tp sy masih dalam delima...yg mne ptot sy pergi ?? diplma@matrk ??

    ReplyDelete
  14. hmm bagi saya UTM tu ok. kalau minat dan tak nak risiko besar, ambil diploma. tapi kalau sanggup ambil risiko, dapatkan result cemerlang di matrikulasi insyaAllah ok. setahun di matrikulasi kena usaha habis-hasisan. saya hanya dapat beri pendapat. siapa solat istikharah pasti tak akan menyesal.

    ReplyDelete
  15. Salam.. Em ley bg email abg tak? Nak tanye pasal ni la.. Nga ade msalah :-(

    ReplyDelete
  16. tanya sini lah. nanti orang lain boleh baca dan dapat info juga

    ReplyDelete
  17. sy pelajar lepasan asasi uiam dan bkal melanjutkan degree juga di uiam,,sy juz nk tnye adakah pelajar lepasan asasi akan dpt wang pendahuluan yg rm1500 tu sblm msok degree sbb pelajar lepasan asasi xperlu isi upu kalau nk smbung belajar kt u yg sama,,,adakah yg isi upu je dpt wang pendahuluan pembiayaan tu? mohon penjelasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksudnya wang pendahuluan PTPTN? kalau PTPTN boleh minta pada pihak PTPTN untuk wang pendahuluan tu. di universiti juga ada wang bantuan untuk pelajar. seperti di Universiti saya mereka boleh meminjamkan dahulu wang sebanyak RM 500. cuba tanya pihak PTPTN. itu dalam skop pihak PTPTN.

      Delete
    2. yup..ok nanti sy try tgok kt website ptptn.. trime kasih .. :)

      Delete
  18. assalamualaikum..
    duduk di matrikulasi kini sgt susah sbb kini sya balajr disini
    lau pat pointer rendah akan dibuang
    jadi saya nk tye abg boleh x kalau saya nak memohon diploma utk sesi 2014?2015
    tp menggunakan sijil spm 2012...ada peluang x utk plajar kategori b untuk mendpt panggilan

    ReplyDelete
  19. walaikumussalam. Kalau nak mohon diploma boleh je dgn result SPM. Saya tak berapa pasti untuk IPTA macam mana. Ada syaratnya. Tapi kalau boleh usaha lagi untuk habiskan matrix. sebabnya ramai yang berjaya, kenapa kita tak boleh kan? kalau kena bauang tu pointernya 2.00 kebawah. tapi bagi saya mudah nak lepas 2.00 tu. usaha tangga kejayaan =)

    ReplyDelete
  20. aSsalamualaikum. .pda pndpat abng, .bgos x ambik diploma di ipts?ape bezany diploma di ipta n ipts?. .manakh yng lebih terjamin mse depan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. pendapat saya IPTA sebab memandang kepada costing belajar. Apapun ada juga isu pelajar IPTA tidak berkualiti dibanding dengan IPTS. saya tidak pasti. kena berdasarkan minat juga untuk memilih apa yang mahu disambung. saya saran adik cari maklumat dengan pelbagai lagi di internet ni. banyak link membincangkan pro dan kontra IPTA dan IPTS seperti ni http://bincang.net/forum/showthread.php?121239-IPTA-IPTS-mana-lebih-baik
      Terima kasih =)

      Delete
  21. Nak tnye ckit
    Result asasi laku utk berapa tahun?

    ReplyDelete
  22. Anak saya sedang dalam dilema memilih antara 3 tu....banyak pandangan yg dapat dpd expo UITM tadi....
    Selain UPU....apa lagi yg patut kita mohon yeh?....UTP, UTEM.....UTEN....lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau UTP dapat selalunya bagi yang dapat tajaan daripada petronas. kosnya agak tinggi. ada juga yang dengan biaya sendiri. sama seperti UniTEN. UTeM adalah Universiti Awam yang diapply daripada UPU. puan boleh cuba UniKL, MMU juga.

      Delete
  23. Salam...anak sy minat bidang IT/komputer. Sy cadangkan pdnya sains komputer Uitm sbg pilihan per1. Tp anak sy nak Utem sbg pilihan per1. Jd mana yg lebih baik, dan bagai mana dengan UMP, UTHM? tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bidang komputer di UTeM pada saya agak bagus. Ada 2 fakulti di UTeM yang menawarkan bidang komputer. Fakulti Teknologi Maklumat Komunikasi (FTMK) dan Fakulti Kejuruteraan Elektronik Dan Kejuruteraan Komputer (FKEKK) Maaf saya kurang arif tentang Sains komputer di UiTM. Boleh rujuk di www.utem.edu.my. Bincanglah anak tuan/puan mungkin dia telah lakukan sedikit research atau dengar cerita daripada kawan-kawan.

      Delete
  24. Assalamualaikum
    Sy dilemma samada utk ke matrikulasi atau asasi. Asasi dikatakan lebih sukar maka sy berasa lebih konfiden utk mengambil matriks. Persoalannya, adakah betul jika mendpt pointer even 4 flat di matrik tidak menjamin kita dapat kos degree yg diingini? Apakah faktornya? Minta pendapat saudara. Sy berminat utk mjadi pegawai farmasi. Mendapat 7a 2b (bio dn sejarah).Keputusan upu inshaAllah keluar 4 mei ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kerana lewat untuk memberikan pandangan. Sibuk dengan tugasan di Universiti. Kalau saudari mendapat 4 flat sekalipun di asasi UiTM atau UM tak semestinya akan dapat kos yang lebih baik. tetapi peluangnya cerah kalau berjaya dapat 4 flat. bergantung kepada rezeki. Di matriks pun sama kalau dapat pointer yang lebih baik peluang cerah untuk ke kos yang kita minat. Sama sahaja. Betul, belajar di Asasi lebih sukar pada saya. Kalau saudari lebih yakin dengan matriks ok juga tiada masalah. Dapatkan pointer yang baik sekurang-kurangnya 3.8 keatas untuk farmasi. persaingan semakin sengit. Kalau perempuan lagi sengit. Selamat belajar. Buat solat istikharah =)

      Delete
  25. Assalamualaikum. kalau lepasan asasi, atau matrik, boleh sambung ijazah ke luar negara ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumussalam.Apa yang saya lihat boleh, ada kawan-kawan yang sambung ke luar negara. Tapi saya tak tahu macam mna procesnya. Boleh rujuk kaunselor di sekolah atau berhubung dengan mereka yang lebih arif

      Delete
  26. As-Salam, saya nak tanya, saya lepasan spm dari aliran sastera spm 2o13 mendapat 1A+ 6A 1- 1 C , saya lemah dalam bahasa ingeris, secara jujur tiada tahu berkomunikasi dalam BI, jadi kalau saya mintak asasi .. adakah kita akan dipulaukan dek kerana lemah BI or U akan beri kita kelas tambahan belajar BI .. lagy2 belajar di UIA ... mohon dibicarakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Tak ada masalah. Boleh belajar lagi. Di Universiti ni taklah menggunakan Bahasa Inggeris sangat dalam pergaulan seharian. Tapi dalam kuliah memang digunakan bahasa inggeris. tak ada masalah. Tapi asasi di UIA akan ada test Arab dan Inggeris. Bahasa inggeris kena dimantapkan. Tak ada masalah.mohon sahaja, tujuan anda masuk ke universiti untuk belajar :)

      Delete
  27. as-salam... sy nak tanya, sy dpat matrik bidang sains and diploma civil engineering di uitm..sy x tahu nak pilih yang mana satu..dulu langsung tak pernah terlintas untuk belajar engineering, then dapat yg kat uitm... tak tahu nak pegi ke tak..sebab diploma memerlukan kos banyak.. and utk matriks bidang sains tu, sy takut nak ambik semula chemistry, and bio, sbb sy dapat result rendah dalam 2 subjek tu waktu spm 2013.. mane satu yang patut sy pergi???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Matrix dapat jimat kos dan masa. Pengajian di matrix lebih sukar kerana masa yang pendek dan silibus yang padat. Diploma perlukan masa yang panjang dan memerlukan kos yang tinggi. Belajar relax sikit. Buat solat istikharah. Ikut minat. Yakin boleh buat yang lebih baik untuk masa yang akan datang. Jangan jadikan kegagalan lepas untuk mengukur pencapaian masa hadapan. Tapi gunakan sebagai pengajaran.

      Delete
  28. salam nk tnye, bang saya dpt Asasi/tamhidi sains dan teknologi kat USIM. boleh ke lepas tamhidi sy nk buat ijazah kat Universiti lain? ker kene wajib terima ijazah yg ditawarkan oleh USIM sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Saya kurang pasti. Boleh hubungi USIM untuk dapatkan penjelasan

      Delete
  29. Assalamualaikum bang . saya mendapat tawaran ke matrikulasi jurusan sains dan tawaran ke diploma sains di uitm . Hati saya berbelah bahagi . Result spm saya sangat sederhana di mana biologi mndapat b dan fizik,kimia dpt c . Kemanakah patut saya tuju ?? Mohon pendapat bang . terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Belajar di matrikulasi memerlukan komitmen yang tinggi, masa dan kos jimat. Diploma lebih santai tetapi masa dan kos tinggi. Bergantung kepada kemampuan adik. Sekarang kalau ambil diploma kalau cemerlang boleh transfer kredit pengajian di peringkat ijazah. Sebagai contoh kalau adik cemerlang dalam diploma, mohon ijazah, ijazah 4 tahun. Kalau adik berjaya dengan cemerlang dalam diploma boleh transfer kredit dan terus lompat ke tahun 2. jadi hanya ada 3 tahun sajaha buat ijazah. jimat setahun. Buat solat istikharah. Mohon petunjuk kepada Allah supaya diberikan pilihan yang baik =)

      Delete
  30. Assalammualaikum bang. saya dapat tawaran ke UNIMAS dan Matrikulasi Perak. Mak dan akak2 lebih menyarankan untuk meneruskan pelajaran di matrikulasi sahaja tetapi ayah ingin saya meneruskan pelajaran di UNIMAS. saya sedih kerana Unimas merupakan plihan saya yang ke 6 atau 5. saya ingin ke UIAM. Result spm saya 10A1B. ayh saya yg meminta saya mengisi unimas semasa permohonan tetapi saya amat buntu ketika ini. mohon pendapat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kerana cemerlang dalam SPM. UNIMAS bukan pilihan utama adik kan. Buat solat Istikharah. Mohon kepada Allah. Pasti tak akan menyesal. Secara peribadi saya juga akan memilih matrikulasi. Buat istikharah.

      Delete
  31. assalamualaikum bang...saya nak minta pendapat abang..saya berjaya mendapat biasiswa petronas utk sains aktuari ..asasi di taylors.sains aktuari ni melibatkan pengiraan dan akaun.saya tiada basic akaun...adakah asasi di uni swasta seperti taylors susah juga sprti uni awam?terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Belajar sahaja dik. Susah tu dimana-mana pun ada. Tahniah kerana berjaya mendapat biasiswa. Bukan calang-calang yang berjaya mendapatkan biasiswa ni.

      Delete
    2. Terima kasih banyak2 ..insyaallah saya akn buat yg trbaik

      Delete
  32. adik saya sdg wat foundation di UTP atas biaya sendri. baru ni dpt UTEM, kos yg sama di UTP. dia dah berbelah bagi... ayah suruh kekal di UTP kerana kemudahan yg disediakan, adik tak kisah masuk ke UTEM sbb tak nak bebankan ayah dgn yuran yg tinggi (lbh 80K - 4 thn stgh).... boleh bantu beri pendapat? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dalam kemampuan tak ada masalah. Biaya di UTP memang tinggi. Kalau saya, sebagai keluarga yang sederhana saya ke UTeM.

      Delete
  33. Assalamualaikum . Sy dpt matrik 1 thun dan diploma civil kt uitm .. civil mmg mnat sy .lpas bce blog abg nie byk bntu sy nk buat kptsn . Yg keliru tu sbb diploma yg sy dpt tu kt uitm. Uitm kan boleh kurgkn jam krdt utk ke ijazah . So sy pg matrik .insyaallah . Thank you bang :-)

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum. sye dpt matrik akaun ntok tahun nie. dkat sekolah dlu sye amik sains tulen dan takde lnsung basic akaun. Ape pendapat abg? Sempat ke sye nk catch up sume nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yakin boleh Insya Allah boleh. Bolehlah =)

      Delete
  35. Salaam. Tak tahu nak buat pilihan. Antara matriks sains 2 tahun/
    politeknik (kejuruteraan elektrik)
    dan uniten (dip.Kejuruteraan elektrik) . Pd pendpt akhi mana yg lebih baik ye? Jzkk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Buat solat istikharah. Kawan ana dapat tawaran macam anta juga. Tapi mariks setahun, politeknik dan diploma di UiTM. Dia pilih politeknik. Alhamdulillah sekarang sekelas dengan ana dalam degree. Dia lebih tua 2 tahun daripada ana.

      Delete
  36. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum . Sy mendapat tawaran di UniMAP( dip kejuruteraan mekatronik) dan mendapat matrikulasi teknikal . Sy lebih meminati matrikulasi kerana kurang berminat dgn mekatronik . adakah saingan matrik bidang teknikal lebih susah berbanding bidang sains dan akaun ? atau same saje ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya kurang pasti. Tapi peluang ada dimana-mana. Usaha kita yang menentukan =)

      Delete
  38. Assalamualaikum . Thanks untuk info yg sgt bermanfaat , saya ingin bertanya, di matrikulasi teknikal ade ke subject lukisan or yg memerlukan imaginasi seperti subjek Lukisan Kejuruteraan SPM ?

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum.sy ad soalan nk tnye kt abg.apa pendpt abang klu dpt asasi ekonomi dansains pengurusan?

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum.klu kita dpt asasi engineering dan asasi actuary,mne yg lebih terjamin??kirenye mne yg lebih terjamin utk dpt krja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Asasi ni sebagai tiket untuk memilih kursus yang terbaik dalam ijazah nanti. asasi tak menjamin apa-apa untuk pekerjaan. ia tidak seperti diploma yang mempunyai sijil yang laku untuk memohon pekerjaan. Kadang-kadang belajar engineering tapi jual insurans, dan lain-lain. Rezeki tak tentu. Usaha doa tawakal k =)

      Delete
  41. salam , saya lepasan Spm 13' dan telah pun mndpt tawaran sambung blajar ke UTHM diploma teknologi kejurutraan mekanikal dan matrikulasi teknikal di kedah .. boleh tak beri cadangan institut manakah yg prlu saya sambung ?? sebenarnya , sya mmang hndak sambung blajar di matriks , ttp saya tak pasti adakah lepasan matriks teknikal ini dpt mmberi peluang yg baik utk sambung ke degree kerana matriks teknikal ini boleh dikatakan baru dan tidak beberapa kukuh sprti matrik2 aliran yang lain .. maaf jika saya tersalah info tntang matriks ini .. tolong beri cadangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. pada saya ada advantage masuk matriks teknikal. sebab ada 4 buah universiti berfokus di Malaysia ni. Fokus hanya kepada engineering dan teknikal. UTHM,UNIMAP,UTEM dan UMP. untuk peluang masa hadapan bidang-bidang ini amat diperlukan.

      Delete
  42. assalamualaikum bang.. saya ada dpt 2 tawaran...pendapat abg yg mana lebih bagus

    1.Asasi Perniagaan dan Teknologi Maklumat dan
    Ijazah Sarjana Muda Perniagaan dan Teknologi Maklumat

    2.Diploma Science Komputer

    yg asasi + ijazah sarjana mudah tu tempoh pengajian 4 tahun
    yg diploma pula 3 tahun..

    Mana pilihan yg bijak??saya minat dua2.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lewat reply. mungkin awak dah masuk ke salah satu kos ni. hehe.

      Delete
  43. a'kum. bang. saya asasi unimas. bolehkah minta ipta lain selepas tamat program ini nanti?

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum..sy dapat matriks di johor,upu di uitm ,juga dapat di UM... Yg sy tahu,sememangnye matriks pantas cuma 1@2 tahun je utk smbung degree,tapi mase degree lepasan matriks akan di tambah tahun,contoh jdi 3 @ 4 tahun baru grad berbanding dgn lepasan diploma sllunye cuma 2 tahun degree,so grad tak de beza sgtt pon tempoh nye.. juga matriks klau nk smbung degree even dpt pointer higher blm tntu dpt kos sprti yg kita mahu brbnding dgn diploma..one more , lepasan matriks byk pkre tak setel lagi, contoh spt KI n HBU,so mereka kne setel kan mase degree berbanding diploma setel time tmpoh diploma.. adakah benar ?? harap dpt beri pncerahan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. maaf lewat reply. Lepasan matriks bukan akan ditambah tahun, tapi akan melalui tahun penuh. Diploma kalau dapat result baik boleh langkau setahun. boleh transfer credit dan masuk terus tahun 2. Sebagai contoh, lepasan matriks akan masuk dan perlu mengikuti 4 tahun degree. Tapi kalau diploma kalau result cemerlang boleh transfer credit ke tahun 2. Yaa matriks kalau dapat pointer tinggi pun belum tentu dapat kos yang kita minta. risiko lah sikit. Ya benar apa yang saudari utarakan.

      Delete
  45. waalaikumusalam. Cuba mintak diploma dan sijil. Kalau dapat diploma kena belajar betul-betul. Peluang tu. Cari kawan-kawan yang baik dan rajin. Insya Allah rjin yang dapat. Resultpun mesti okay. Kawan tu penting =)

    ReplyDelete
  46. Salam abg ;)

    Saya bakal menduduki SPM 2014 tahun ini. Terima kasih dgn info yg diberikan. Saya nk tanya :

    1. Sekiranya result saya cemerlang(ada subjek sains tulen) tapi x tau nk kerja apa. Di mana saya patut pergi ?
    2. Saya tahu matrikulasi dimohon dan Form 6 ditawarkan tetapi kalau Diploma / Asasi kita mohon atau ditawarkan ?
    3. Subjek dlm Program Asasi kena belajar b.Arab ke ? Saya x de asas dlm bahasa tu mcm mana nk masuk asasi?
    4.Sekiranya nk masuk diploma tapi x nk pinjam PTPTN dan ibu bapa tak berduit sangat mcm mana ye ?
    Tolong balas kemusykilan saya nie.
    Dan kalau boleh doakan saya dan kawan2 f5 sekolah saya mendpt result cemerlang.InsyaAllah. hehe XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.
      Terus kepada jawapan ye.
      1. Sebenarnya peluang pekerjaan banyak. Cuma mungkin pendedahan di sekolah sedikit sangat. Kalau result cemerlang senang. Boleh minta Matrikulasi atau Asasi. Diploma pun boleh. Tapi kalau macam adik yang tak ada cita-cita lagi disaran ambil matrikulasi atau asasi. Masa asasi atau matrikulasi adik ada masa lagi untuk buat pilihan mahu kemana. Kalau diploma biasanya dah menjurus kepada bidang yang tertentu.

      2. Zaman sekarang semua kena mohon. Kalau dapat result straight A pun kena mohon. Kena “jual diri” utk dapatkan tawaran. Sekarang semua melalui online. UPU. Kalau nak senang dan lagi jelas boleh jumpa kaunselor sekolah.

      3. Bergantung kepada asasi. Kalau di UIA dan USIM memang kena Arab. Kalau di UiTM, UM taka da arab pun.

      4. PTPTN tu untuk memudahkan urusan kewangan kita bagi yang tak berkemampuan. Kalau tak mahu ambil PTPTN susah sikit kena kerja sendiri. Kalau adik ada bakat yang boleh jual dari rumah dan pandai cari duit boleh survive ok. Macam kawan saya pandai lukis. Buat duit daripada lukisan dia dengan lukisan portrait atau buat design baju. Bergantung kepada kemampuan. Tapi ambil aja PTPTN tu belajar je dulu baru kerja. Hihi. Takut duit kemana pelajaran kemana.

      5. Insya Allah. Semoga Berjaya adik. Yakin boleh pasti boleh!!!

      Delete
  47. assalamualaikum .saya telah masuk matriks tetapi sebenarnya saya tidak minat sains dan taknak pun ke matriks.saya cuma tidak tahu ingin ke mana selepas spm hari tu, lagipun matriks tough sangat bertambah saya yang tidak minat sains .saya agak penat di matriks tambah pula melakukan apa yang saya tidak minat .bagaimana saya ingin keluar dari matriks dan saya juga buntu jika saya keluar dari matriks saya ingin ke mana .tlg bagi pendapat .terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. adik beruntung sebab dapat masuk matrikulasi. hanya setahun sahaja penat dan dapat jimat 2 tahun kalau ambil diploma. cuba bincang dengan kaunselor di matrikulasi adik adalah jalan terbaik. Pihak kaunselor matrikulasi lebih jelas dengan peluang-peluang terkini yang lain dan dapat menyelesaikan masalah adik dengan lebih berkesan. =)

      Delete
    2. pengajian di matrikulasi penat bang..tambah lak saya dpt science modul 1 yg ada subjek kimia,bio,fizik,math..saya kurang minat ngn kimia..so maybe saya x leh carry on lagy sains..pada masa sama ..saya dpt tawaran form six science juga but saya dah tukar kan nya ke Ekonomi so it quite easy for me(*actually , sblom masuk matriks saya masuk form 6) ..adakah saya boleh patah balik ke form 6 semula..bagaimana pula ngn yuran saya yg dah bayar di matriks dpt refund balik ke.. ?

      Delete
  48. Assalamualaikum , saya nak tanya ni , boleh tak kalau saya aliran akaun matriks ambil course sains aktuari time degree ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tak pasti untuk aliran akaun ke sains aktuari =(

      Delete
  49. Assalamualaikum , saya nak tanya
    utem ada pinjaman MARA x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. semua IPTA tiada pinjaman mara. Hanya IPTS shja. di IPTA hanya PTPYN. tapi ada macam2 biasiswa boleh dipohon sbg contoh seperti JPA dll.

      Delete
  50. Assalam. Sorry straight to the point. Abang tahu apa2 program lepasan asasi utk ke luar negara? Apa cgpa masa asasi dulu(err sorry. Yg ni kalau tak jawab takpe) and dapat gak apa yg dmohon kat upu.kalau dpt pilihan keberapa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. prog lepasan asasi ada rasanya untuk ke luar negara. tapi saya tak pasti prog apa. adik boleh tanya di pej asasi universiti yang berkenaan. hehe pointer? rahsia... dulu UPU dapat pilihan yang ke-3 =)

      Delete
  51. Saya ni blajar di asasi uitm gak...nak tanya brape pointer utk lepas upu chemical engineering uitm majoriti plajar salu dapat.dan kat mana skang...uitm shah alam ke.maaf ayat berterabur.:)tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. ermm selalunya 3.33++++. hihi. memang syarat 2.75 tapi faham-faham je la. ramai yang nak bersaing. Sekarang kat UTeM.

      Delete
  52. Assalamualaikum.
    Saya nak tanya, ada tak mana2 universiti di Malaysia yg tawarkan program asasi sains hayat yg tiada had umur? My ambition is to be a dr, tp kewangan family x berapa stabil, saya sambung degree dlm IPG. So, saya dah bercadang habis je degree IPG, jadi cikgu, kumpul duit, habis kontrak, sambung pulak study MD, mula dari bawah. So, ada x universiti yg asasi dia xda had umur? or had umur lanjut sikit lah macam 35 ke mcm tu.
    harap dpt respons lah ye. jenuh mencari ni. tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. setahu saya tiada. Tapi untuk kepastian boleh tanya universiti yang mempunyai program asasi. Boleh dapatkan info universiti yang menawarkan asasi dan bertanya secara terus. Tapi kalau diploma sains hayat boleh. tak kira umur. naik sedikit2. kalau result cemerlang dalam prog diploma bolehlah apply sambung Dr.

      Delete
    2. I see. Thanks for the information ya. May Allah bless u. :)

      Delete
  53. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Maaf saya kurang tahu dalam kes ni.

      Delete
  54. Assalamualaikum, sy nak tanya kalau nk ambil program asasi perakaunan wajib ambil matapelajaran addmath dlm spm ke? Kalau tak ambil addmath, still boleh ambik asasi perakaunan tak dgn keputusan math yg baik waktu spm? Tq atas penjelasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. sila rujuk link Matrikulasi Selangor ni. tengok pada no 13. "pelajar wajib mengambil mata pelajaran Matematik Tambahan dalam SPM bagi memohon jurusan Perakaunan, Sains dan Teknikal."

      http://www.kms.matrik.edu.my/index.php/maklumat-organisasi/9-uncategorised/160-soalan-lazim

      Delete
  55. saya sekarang di pusat asasi uiam. pelajar asasi uia tak perlu go through upu sebab memang akan masuk uia di gombak untuk degree kan? and kena mohon mana mana pinjaman ke untuk masuk degree? pihak universiti ada sediakan pinjaman kewangan tak untuk degree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Asasi UIAM direct masuk UIAM. Pinjaman PTPTN. kalau result ok boleh mintak biasiswa. rasanya tak ada pinjaman kewangan daripada pihak Universiti sendiri

      Delete
  56. untuk mohon biasiswa tu masa habis asasi or still asasi boleh mohon ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa asasi pun boleh mohon. Masa saya dahulu ada yg asasi dpt biasiswa JPA. Tp kena mantain pointer bagus la

      Delete
  57. Salam . saya nk tya beberapa soalan .dah tk thu dah nk cri siape cause tgh pening skrang . kursus perakaunan lg better amik matrik atau asasi? Kalau asasi , asasi apa yg ade perakaunan? Byk asasi yg sy search tp business . Mak Cik sy kata business tu tk sama dgn akaun .tp dlm kursus perakaunan ade business? Kalau dpt 4 flat kat matrik utk jurusan perakaunan , peluang utk smbung degree dlm perakaunan tipis ke dkt u ? harap bantu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Saya kurang pasti IPTA yg ambil asasi perakaunan. Adik boleh cari di laman web dan contact sendiri instiyusi berkenaan untuk maklumat lanjut. IPTS mungkin ada. Kalau matrikulasi memang ada jurusan perakaunan. Kalau boleh dapat 4 flat awesome sangat tu. Insya Allah peluang dh ok tu. Dalam perakaunan mesti ada subjek busines sebab itukan aplikasi kepada subjek akaun.

      Delete
    2. Okay terima kasih banyak2 .

      Delete
  58. Salam. Sijil matrik laku berapa tahun ye? Boleh ke saya nak sambung ijazah dengan menggunakan keputusan matrik tahun 2012/2013?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya kurang tahu. Tapi keutamaan utk sambung degree diberikan kepada lepasan matrikulasi semasa.

      Delete
  59. Salam. Kalau saya buat asasi sains di ipta, lepastu dpt result yg bagus.. boleh ke apply ipts seperti utp untuk amik course yg diminati tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm sistem upu tak ada pilihan U swsta spt UTP dll. Boleh bertanya sendiri untuk makluman lanjut dan tepat kepada universiti yang berkenaan.

      Delete
  60. Assalamualaikum . saya nak tanya satu soalan . satu kut . hehe . saya tengah dalam dilemma . oke . saya dapat tawaran dari UNIKL dip.fisioterapi . tapi , masalahnye saya minat perubatan . parents saya nak saya masuk unikl tu tapi saya nak masuk matrik supaya saya dpt capai impian saya untuk jadi doktor . makanya , saya dah pening . saya patut pilih matrik atau dip ? harap dapat beri respon . terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Adik kena dengar dulu atas sebab apa parents nak adik sambung diploma di UNIKL tu. Adik rasa adik boleh score masa di matrikulasi nanti dengan pointer yang tinggi? selalunya untuk sambung perubatan ni 3.85 ke atas. Persaingan memang sangat sengit. Saya hanya boleh bagi pandangan tapi adik yang buat pilihan. Buatlah dengan solat istikharah. Berbincang dengan baik bersama keluarga, ambil kira pendapat mereka juga. Insya Allah tak akan menyesal orang yang buat istikharah ni =)

      Delete
  61. Assalamualaikum, saya nk tnya patut ke saya ambil asasi atau diploma? Kerana result spm saya agak cemerlang. Adakah masa belajar akan disingkatkn jika saya smbung belajar ke degree dlm universiti yg berlainan ? Adakah berbaloi jika saya ambil diploma ? Mohon pendapat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan. Kalau diploma sekarang memang boleh transfer credit kalau cemerlang. Bergantung kepada Universiti. Sbg contoh kalau diploma 3 tahun result cemerlang dapat lompat terus masuk tahun 2 degree. Kalau program degree 4 tahun, jadinya 3 tahun diploma + 3 tahun degree = 6 tahun. Program asasi asasi 1 tahun. Pelajar lepasan asasi tak boleh transfer credit. Asasi 1 tahun + Degree 4 tahun = 5 tahun.
      Ada kelebihan dan kekurangan. Aspek kewangan kalau di asasi lebih jimat. Tapi peluang utk sambung degree dengan kos yang minat tak berapa terjamin. Kena apply UPU semula guna results Asasi. Results kena betul-betul cemerlang. Kalau diploma mungkin akan ditawarkan terus ke peringkat degree dengan kos yang sama yang memang kita minat di diploma. Apapun buat solat istikharah ya =)

      Delete
  62. Salama sy nak tanya lepasan matrik or diploma sc ade peluang tak nak sambung degree di uia ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada. bergantung pada kursus yang dipohon

      Delete
  63. Assalamualaikum and a very good evening brother. I would be happy if you can help me solve my dilemma. Basically,im done with my SPM in 2014,which is last year. My main interest for now is MEDICINE. If I were to start off my pre-University,which one will be the best? Matriculations or Local University? I did applied for both of it and im waiting for their replies.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam and a very good evening too. Insya Allah. Its depend actually. From my experience, most of my friends apply the medic course came from foundation at local university (Asasi). There's also from matriculation. After do the foundation level they apply scholarship to continue their studies either in local or oversea.

      But i don't sure about which is the best place to do the foundation level either at local university or matriculation. However u can join many education carnival organized by Ministry of Education or MARA. there's a lot of information there. Sorry does not help much.

      Delete
  64. lepas asasi bleh pegi luar negara tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Guna results Asasi untuk apply. Prosedur yang detail saya tak tahu macam mana.

      Delete
  65. assalamualaikum, boleh ke lepasan matrikulasi menyambung ijazah kejururawatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Ini saya sertakan link antaranya daripada UKM. Boleh baca syarat-syarat untuk sambung ijazah dalam bidang kejururawatan. Di tempat-tempat lain adik boleh search dan bertanya kepada yang lebih pakar ya =)

      http://www.ppukm.ukm.my/kejururawatan/ijazah-sarjanamuda-kejururawatan/

      Delete
  66. Nak tanya...kenapa result bagus 9A(3A+,5A,1A-) tidak dpt tawaran matriks 2015?faktor apa yea? ada idea tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3. Bagaimanakah proses pemilihan pelajar dibuat?

      Pemilihan pelajar dibuat berdasarkan meritokrasi. Pengiraan merit mengambil kira 90% akademik dan 10% kokurikulum

      Sumber : http://www.kms.matrik.edu.my/index.php/component/content/article/9-uncategorised/160-soalan-lazim

      Pada saya agak pelik kalau tidak dapat. Mungkin dari segi pemarkahan kokurikulum. Saya tidak tahu. boleh terus bertanya kepada Bahagian Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia (BMKPM). Saya juga pernah jadi kes seperti ini dahulu. ibu bapa saya keduanya guru. Result SPM saya agak baik. Saya memohon IPG tetapi tidak berjaya. Rakan saya yang mendapat result SPM lebih rendah daripada saya berjaya.

      Delete
    2. Markah kokum saya 8.25. Merit utk matrikulasi 96.45. Sgt tinggi. heran rakan yg hanya dpt 3A dpt pulak masuk matriks.

      Delete
    3. Markah kokum saya 8.25. Merit utk matrikulasi 96.45. Sgt tinggi. heran rakan yg hanya dpt 3A dpt pulak masuk matriks.

      Delete
    4. Markah kokum saya 8.25. Merit utk matrikulasi 96.45. Sgt tinggi. heran rakan yg hanya dpt 3A dpt pulak masuk matriks.

      Delete
  67. Hi, saya dapat matrik dalam jurusan perakaunan dan dalam masa yang sama, saya sedang tunggu keputusan upu. Kalau saya masuk matrik, berapa pointer yang saya perlu capai? Lagi satu, peluang untuk melanjutkan pelajaran ke oversea ada tak selepas keluar matrikulasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9. Di manakah saya boleh menyambung pengajian setelah lulus Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia?

      Pelajar boleh menyambung pengajian di mana-mana IPTA dalam negara. Permohonan dibuat melalui laman web Unit Pusat Universiti (UPU). Pelajar juga boleh memohon untuk melanjutkan pelajaran ke IPTS dan juga IPT luar negara. Permohonan ke IPTS dan IPT luar negara perlu diuruskan sendiri oleh pelajar.

      Sumber : http://www.kms.matrik.edu.my/index.php/component/content/article/9-uncategorised/160-soalan-lazim

      Delete
  68. Hi, saya nak tanya.. Kalau dah habis diploma kat uitm boleh tak sambung degree di uni lain?

    ReplyDelete
  69. AS'Salam. kl sy nk sambung blajar kat matrik dlm akaun, adkah sy layak 2k sambg lam course actuarial science time degree??? mohon dberikan penjelasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ya. saya tidak pasti. berdasarkan rujukan saya Syaratnya :

      Bagi Calon Lepasan Matrikulasi; Lulus Matrikulasi KPM/Asasi Sains UM/ Asasi Sains UiTM / Asasi Undang-Undang UiTM dengan mendapat sekurang-kurangnya PNGK 2.00;

      Sumber : http://www.ukm.my/v6/syarat-kemasukan-untuk-stpm-matrikulasi-spm-diplomasetaraf-2015/

      Delete
  70. Salam. Kalau sye smbg matrik lps tu nk smbg degree slain drpd bidang sains boleh ke

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum,
    Antara Asasi UM vs Asasi UiTM vs Matriks. Manakah diantara 3 ni yang patut saya pilih mengikut pandangan tuan Admin? Saya straight A's dan meminati bidang Kejuruteraan. Mohon berikan pandangan berserta alasan ringkas. Saya nak buat comparison shj. Tkasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikukussalam. Tahniah kerana cemerlang dalam SPM =D. Alhamdulillah. Pilihan ditangan adik sendiri. Agak susah untuk abang berikan pandangan sebenarnya. Saya hanya boleh kongsi cerita dan pengalaman tentang kehidupan di Asasi dan sedikit pengalaman rakan-rakan tentang matrikulasi.

      Kehidupan dalam program Asasi berbeza daripada Matrikulasi. Pada saya Asasi Programnya lebih sukar. Matrikulasi lebih mudah dari segi silibus. Yang masuk Asasi pastinya yang cemerlang dalam SPM. Persaingan juga sangat sengit. Sekiranya boleh survive, dapat sambung terus ke Universiti tersebut. Kalau tidak ke universiti lain juga.

      Asasi anda perlu lebih usaha untuk survive. Sebab ia sama seperti student lain yang belajar di Universiti. Tak ada siapa yang membimbing. Di matrikulasi persekitarannya lebih kepada Asrama dan terbimbing. Lihat kemampuan sendiri. Zama sekarang ada banyak kemudahan untuk membuat rujukan. Tanyalah pendapat orang yang lebih pakar, keluarga.

      Apapun Buat solat istikharah. Insya Allah Allah akan berikan yang terbaik.

      Delete
  72. Assalamualaikum bro, em macam nak tanya even if to what I believe.. I've made my choice.... Saya ditawarkan form 6 dalam jurusan sc dan saya juga ada mohon diploma di UPM. Saja ingin minta pendapat bro tho mine is not about asasi atau matriks (maaf tak sepandai yg lain ._.) ya Allah, may Allah bless you sbb sekian lamanya telah menolong menjawab kemusykilan ramai pelajar lepasan spm tahun-tahun lepas, juga kemusykilan ibubapa. .. Saya hendak teruskan niat sejak kecik tuk menjadi Dr haiwan, tetapi spt yg bro katakan di atas,.. diploma memerlukan kos belanjaan yg tinggi.. Saya jadi rasa kesian pada kedua ibubapa krn perlu tampung perbelanjaan yg banyak apatahlagi diploma yg saya mohon adalah di Sarawak (disitu saja yg menawarkan apa yg saya ingini jika hendak terus mengambil diploma) tetapi saya juga risau jika saya tidak dapat bawak f6 sbb ramai yg mengatakan, f6 is tougher than A-level.. If you were in my shoes, what would you choose? Wassalam.
    ps: Saya ada post komen few minutes ago perkara yg sama tapi takut tak terhantar sbb saya post guna phone. So saya antaq lagi hihi. Maaf, bm terabur dan guna bahasa rojak.. Dah terbiasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Pada saya dalam isu form 6 ni, saya suka buat sesuatu dengan pandangan saya sendiri. Sebagai contoh dahulu senior saya cakap Add Maths sangat susah. Memang imej yang tidak baik kepada subjek add maths ni. Tapi saya sendiri belajar dan berpendapat mereka hanya menambah-nambah cerita sahaja. Ok sahaja sebenarnya. Perspektif sahaja. Kalau dalam isu diploma, kita sebenarnya boleh memohon biasiswa. lets say masuk tahun pertama diploma tanpa mendapat apa-apa biasiswa. Kalau results tahun 1 bagus boleh mohon biasiswa untuk tahun 2 dan 3. Ada peluang sebenarnya. Tapi saya tak begitu arif tentang ni. Tambahan dalam bidang veterinar ni. Boleh rujuk terus kepada UPM. Dari segi peluang untuk teruskan minat saya nampak diploma UPM lebih baik. Kalau buat pinjaman PTPTN, dapat results first class boleh jadi biasiswa atau bayar hanya bayar dalam kadar yang kecil sahaja. Saya rasa peluang di IPTA lebih baik. Buat solat istikharah dahulu. Allah pasti akan berikan keputusan yang baik.

      Delete
    2. Alhamdulillah, terima kasih atas pandangan bro Amy.... Ada pertimbangkan pekerjaan sbg counselor? Huhu.. Thank you once again.

      Delete
  73. hai, nak tnya..adakah mengambil diploma kejururawatan d ipta akan terus mendapat kerja setelah tamat pengajian? atau lebih baik saya menunggu pangilan daripada spa8 shja?

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum,boleh x sambung ke UTP utk lepasan matriks?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh.

      Sumber : http://www.utp.edu.my/index.php?option=com_content&id=463&Itemid=2978

      Delete
  75. Salam nk tanye..kalau saya gagal dan diberhentikan dari program degree engineering first year...tp ade sijil asasi engineering..bleh x saya tukar course finance guna sijil asasi

    ReplyDelete
  76. assalammualaikum. nak minta pendapat. saya amat minat bidang perakaunan. tapi tak tahu mana satu tawaran yang patut saya terima. samada kptm atau matrik. harap dapat beri pendapat. pening l_l

    ReplyDelete
  77. matrik saya dapat di perlis. kptm di alor star. dua2 kos akaun. cuma yang saya dengar belajar di matrik belajar dalam bm. tapi di kptm bi. mohon dpat memberi pendapatan. 25/5 daftar matrik. 26/5 daftar kptm l_l

    ReplyDelete
  78. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  79. Salam ang admin
    Sy dpat matriks perakaunan dan diploma pengajian perniagaan..mne yg lbih mnjamin sy utk smbung degree ke luar negara?dan sy agak keliru utk mmilih mne yg sy ptut pilih...tp sy dah buat kputusan utk ke matriks slpas sy bca blog nieh....lagi stu soalan..btul ke klau sy smbung luar negara after matriks..then after finished my studies...sy kna balik dan jd pensyarah di bwah pihak matrikulasi...btul ke?mohon penjelasan...tq abg admin...smoga dirahmati Allah...in sha Allah..dan tlong doakan sy mmbuat plihan yg trbaik...👍🏻..in sha Allah

    ReplyDelete
  80. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  81. Haii bole tnya tak lepasan diploma sains n maths uitm bole tak sambung degree di universiti lain dalam bidang pendidikan? n brpa pointer y prlu dicapai utk sambung degree dlm pendidikan? Tlg jwp please sgt2 bingung skrg

    ReplyDelete
  82. salam
    saya nk tnye bole x lpsn asasi kjuruteraan nk sambung akaun untuk degree nnty? mohon penjelasan :)

    ReplyDelete
  83. Boleh ke lpsn asasi sains smbg akaun for degree

    ReplyDelete
  84. Salam..sya dlm dilema skrg ni..sya dpt tawaran matrik & dip sains d uitm..bapa sya lebih sarankan sya masuk dip krna risau akn dpt kos lelong lps grad
    Matrik nnti..sya benar2 berbelah-bahagi skrg

    ReplyDelete
  85. assalamualaikum . sya nak tnya pndapat , mana lebih bgus . matriks atau asasi ? say mau masuk asasi , tpi sya x yakin sma ada dpat angkat(faham) atau x program kat sana nnt . lgipn sya kurang yakin dgan diri sya dan sya risau sya x dpat bersaing dgan student2 kat sna . so , suggestion ?

    ReplyDelete
  86. Salam.. boleh ke lpsn asasi engineering sambung degree ukur bahan?

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum wbt. Terima kasih kerana sudi untuk bertanya di dalam posting ini. Untuk makluman saya telah menamatkan pelajaran saya pada bulan Jun 2015. Jadi saya mungkin tidak akan update lagi dengan sistem pendidikan negara yang ada. Harap maaf kerana tidak dapat membantu seperti dahulu lagi ya. :'(

    ReplyDelete
  88. kalau ambil diploma. degree berapa tahun ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dapat direct entry (result cemerlang), boleh langkau tahun 1. Ijazah 4 tahun jadi 3 tahun sahaja. bergantung kepada universiti.

      Delete
  89. Salam maghrib saudara,

    Aduh buntu ini. Sy ex-asasi law uitm dan pada zahirnya telah mencukupi syarat yg diperlukan untuk further degree law uitm cumaaaa sy xlepas interview degreetu. Then sy tolak penerapan uitm (reason yg terlalu rumit) dan isi upu baru2 ni. Yes sy xtolak kemungkinan yg sy xdpt offer upu ni sbb xda rezeki, but sy still musykil, actually budak2 lepasan asasi uitm yg xikut program penerapan degree uitm mcm sy ni ada peluang lagi ke untuk further degree ke U lain?

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum, saya ingin meminta pendapat berkenaan pemilihan universiti. Saya pelajar lepasan diploma politeknik (cgpa 3.50 above) dan berhasrat utk apply samada UIA, UKM, UUM dan Uitm. UIA merupakan universiti terbaik utk bidang islamic finance yg saya nak apply jadi layak tak saya apply UIA ? Sebab saya rasa macam tipis sgt kemungkinan utk dapat masuk ke UIA bila dilihat dr beberapa faktor. Dan saya buntu nak pilih universiti yg mana sebab hanya 2 pilihan diberi utk rayuan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  91. salam..nak tanya contoh nya kalau masa kat foundation sem 1 kita dpt 3.5.. so, ada peluang lagi tak nak dapat 4flat utk keseluruhan asasi(cpngk).
    And kalau ya, berapa kita kena dpt utk sem 2 nanti to make sure that we can get 4.00 for the whole foundation year??

    PS: Really2 need to know *nangesss*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa, saya pun nk tahu pasal ni..

      Delete
    2. CGPA adalah cumulative (dikumpul). Pointer akan bawa ke hadapan. kalau slip masa sem 1 tak boleh lagi dapat 4.00 sebab dh ada miss pointer pada sem sebelumnya. 4.00 kena perfect. Tapi tak apa, buat yang terbaik.

      Delete
  92. sy rse setiap foundation ade ajar cara2 nak kira kita punye cgpa n gpa time orientasi...untk naikkan cgpa awk kne naikkan gpa awk...let say sem ni awk dapat 3.5..untk naikkn pointer kene dpat 3.5 above untk sem dpan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.. ambil perhatian dan atur strategi sejak dari awal

      Delete
  93. Salam..nak tanya ye..sy skrng dlm asasi uia..sy dpt info yg lepasan asasi uia akan terus ke uia time degree..klau sy nak buat degree kat u lain x boleh dh ke? Kena buat muet dulu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun nak tahu tentang ini. Saya asasi uia, hujung 2016 asasi saya tamat. Saya nak masuk UKM atau UM dlm bidang Physics. Tapi takda sapa dpt jawab persoalan ni, selain drpd diaorg suruh tanya pejabat hmmmm tolong!!

      Delete
    2. ya, kira akan terus masuk UIA. Melainkan Asasi UM dan UiTM.

      Delete
  94. Assalamualaikum. Saya ialah lepasan SPM 2014. Boleh tak kalau saya nak ambil asasi?

    ReplyDelete
  95. assalam.saya nk tnye saya plajar akaun ... klo saya x ambik addmt saya bleh msuk matrik x?ape beza matrik dan acca?

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum. Saya telah memohon matrik tetapi keputusan SPM saya 9 kredit dan 2 lulus. Saya dah tengok syrt kemasukan matrik. Hanya addmath sahaja tidak pas. Adakah saya masih layak? Saya memohon matrik teknikal

    ReplyDelete
  97. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  98. Assalammualaikum, saya telah dtawarkn asasi science and technology di unikl(kolej Mara k.nerang) . cuma tggal nk isi borang and check in julai ni. tp ayah saya x benarkn alasannya Sbb Unikl IPTS. saya tidak tahu bagaimna nk terangkn pada dia.. keputusan spm saya ialah 7A 2B (BI & math). saya tkut peluang utk dptkn course yg saya minat tipis sbb BI dpt B. plus deadline utk response offer tu pon dh dekat - 18 march 2016. peningnya.. patutkah ambil asasi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. Setahu saya.. Unikl adalah semi government.. Tp dgn keputusan awk ni.. Mungkin awk boleh dpt apa yg awk nk.. Kalau BI dpt B tu xde masalah.. As long as awk x gagal.. Mungkin awk boleh tggu dulu result UPU keluar then kalau xdpt course yg awk nk..Mungkin awk boleh mohon utk second intake..

      Delete
  99. assalamualaikum, sye nak tny. klau msuk asasi sains, dgree boleh mohon dlm bidang ap? sye minat math &addmath.tpi asasi more kpd sains.klau ambil diploma, masa panjg..
    sye pun xpsti ape beza sains hayat & sains fizikal?

    ReplyDelete
  100. Hello,nak tanya. Ini mungkin sedikit sensitive tetapi ada Bumiputera Sabah dan Sarawak tak dalam program Asasi? Dalam observation abang..

    ReplyDelete
  101. Hello,nak tanya. Ini mungkin sedikit sensitive tetapi ada Bumiputera Sabah dan Sarawak tak dalam program Asasi? Dalam observation abang..

    ReplyDelete
  102. admin... Saya boleh dikatakan pro dalam fizik, add math, dan chem. Tapi saya agak lemah dalam Bio Namun, pada Spm 2015 yang lepas saya perasan bahawa saya mampu score grade C dalam Bio. Saya perasan yang saya hanya memerlukan masa yang lama sedikit untuk memahami apa isi kandungan buku Bio. Apakah pendapat Admin tentang melanjutkan pelajaran saya ke matrikulasi. Adakah saya akan mendapat pointer yang baik nanti? ataupun patut saya masuk ke asasi UNIMAS.

    ReplyDelete
  103. Asasi uitm boleh apply smbung luar negara tak?

    ReplyDelete
  104. Kalau mengenai peluang pekerjaan , mana lagi elok ? 'Diploma + degree' atau 'asasi@matrikulasi + degree' ?

    ReplyDelete