Ads

Mahasiswa dan Graduan Pewaris Kepimpinan Negara


Alhamdulillah hari ini berkesempatan lagi untuk bertemu lagi dengan Tun Dr Mahathir Mohamad. Tetapi pertemuan kali ini tidaklah ekslusif seperti pertemuan sebelum ini pada sesi dialog anjuran kelab Che Det tempoh hari. Seperti biasa, keterujaan untuk berjumpa dengan negarawan ulung ini tidak pernah luntur dalam diri. Kehadiran Tun ke Universiti Teknikal Malaysia Melaka ini membuatkan saya merasa lebih bangga menjadi warga UTeM. Saya agak tergamam apabila melihat sambutan yang diberikan kepada Tun begitu besar sekali. Rupa-rupanya masih ramai anak muda yang menyokong dan menghargai perjuangan dan aspirasi Tun Dr Mahathir ini.  Sebut sahaja nama Tun Dr Mahathir fikiran saya terbiasa membayangkan masa hadapan.

Mahasiswa dan Graduan Pewaris Kepimpinan Negara

Inilah tajuk bicara yang dianjurkan.

Amanat daripada Tun

Untuk mengetahui apa yang akan terjadi pada masa hadapan, kita perlu toleh ke belakang dan melihat apa yang berlaku, supaya kita dapat tahu aliran perkembangan dalam Negara kita. Kita boleh bahagikan pertumbuhan Negara kita ini kepada 3 fasa.

Fasa yang pertama : Semasa kita masih dijajah oleh pihak british

Pada masa itu tidak ramai mereka yang menjadi graduate, daripada Universiti di luar Negara, dan tidak adapun Universiti dalam negara kita. Sebilangan kecil daripada bangsa kita telah melangsungkan pelajaran kita di Eropah, Hong Kong, dan mereka yang lulus daripada pelajaran tinggi ini kembali ke tanah air untuk berkhidmat. Mereka adalah kelompok pejuang yang membebaskan negara kita menjadi sebuah negara yang merdeka. Oleh kerana mereka adalah golongan yang terpelajar daripada orang yang miskin di negara kita, maka dengan mudahnya mereka diterima sebagai pemimpin. Ada juga pemimpin yang tiada kelulusan Universiti. Dato Onn umpamanya.

Golongan berpelajaran tinggi dan tidak ini telah berganding bahu dan mengajar rakyat supaya mencapai kemerdekaan. Berjuang menentang Malayan Union. Perjuangan ini mencapai kejayaan. Rakyat pada ketika itu ramai yang tidak terpelajar, pandangan mereka tidak begitu luas dan tidak membuat pertanyaan yang banyak terhadap pemimpin  mereka. Mereka berbaris dibelakang pemimpin dan bersama-sama berjuang. Dipimpin oleh Tunku Abdul Rahman. Seorang lulusan undang-undang. Mereka tidak ada banyak soalan. Mereka bersatu dibelakang pemimpin yang berpelajaran tinggi ini.

Walaupun ramai antara mereka yang tidak berpelajaran, namun British merasa takut kepada gerakan yang meliputi seluruh rakyat Malaysia ini. British menggugurkan Malayan Union dan memberikan kemerdekaan kepada kita. Itu adalah fasa yang pertama. Tak ramai orang yang berpelajaran, yang jadi graduan. Mereka tidak ada banyak soalan dan memudahkan pemimpin kerana tidak dicabar. Setelah kita mencapai kemerdekaan, tumpuan kita adalah memberi ilmu dan pelajaran kepada rakyat sebanyak mungkin. Dengan itu ditubuhkan banyak kolej dan pusat pengajian. Malaysia menumpukan lebih kepada aspek pelajaran, penguasaan ilmu daripada pertahanan negara. 25 % pendapatan Negara digunakan untuk pelajaran. Hanya 5% diguna untuk pertahanan. Kita tumpu kepada penambahan bilangan rakyat yang berpelajaran. Kita hantar ramai orang ke luar negara untuk menyambung pelajaran.

Fasa yang kedua : Selepas merdeka

Ramai graduan yang mendapat pendidikan ini kembali untuk membantu negara supaya dapat dimajukan. Mereka tidak menyoal tentang soal politik. Sebaliknya bersyukur kerana kerajaan  membantu mereka mendapatkan ilmu. Bantuan ini memberikan perubahan baik kepada mereka. Kalau dizaman British dahulu, tidak mungkin mereka mendapat peluang yang lebih baik. Semua pegawai jawatan tinggi dipegang oleh pihak British. Demikian juga dalam bidang perniagaan. Semua perniagaan besar dimiliki oleh british seperti Guthrie dll. Orang tempatan tidak diberikan peluang. Bank dikuasai oleh british juga. Penduduk tempatan tidak diberikan lesen untuk menubuhkan bank. Yang ada hanya dua buah bank sahaja.  Rakyat tidak berpeluang memperkayakan diri mereka.

Tetapi, apabila sahaja kita mencapai kemerdekaan, perkara pertama yang dilakukan ialah membuka bank. Malayan banking dan sebuah lagi banking corporation yang ditubuh oleh rakyat tempatan. Maka dengan ini perusaharaan besar dapat dikuasai oleh rakyat Malaysia. Yang lebih utama adalah pelajaran kepada rakyat supaya mereka mempunyai ilmu yang mencukupi untuk memegang jawatan yang tinggi dan menguruskan perniagaan yang besar. Pada masa itu lebih ramai yang terpelajar. Walaupun begitu, mereka mempunyai perasaan berterima kasih kerana memberikan peluang-peluang ini kepada mereka. Mereka tidak menyoal dan banyak mengkritik.

Kehidupan mereka semakin baik, sudah tentu perubahan ini disedari rakyat. Mereka menggunakan ilmu untuk mengambil alih banyak perkara daripada british.

Fasa ketiga : generasi sekarang

Usaha diteruskan untuk memberikan pelajaran keapda anak-anak kita. Jumlah mereka semakin meningkat kepada ratusan ribu. Harapan kita ialah apabila mereka berilmu, mereka dapat menyumbang kepada pembangunan negara. Aspek pentadbiran, pemerintahan dan juga perniagaan.

Namun, pada fasa ketiga, peluang yang diberikan ini dianggap sebagai perkara biasa. Dengan ini kita tidak lagi menghargai. Negara kita sudah bangun dengan pesat. Untuk pergi ke universiti sangat mudah pada hari ini. biasiswa sudah bertambah. Peluang pekerjaan juga bertambah dalam pelbagai bidang. Kehidupan kita sudah selesa. Maka kita tidak begitu menghargai kehidupan bahagia yang kita nikmati hari ini. kita sudah lupa zaman kita dijajah dahulu, kita sudah lupa zaman pembaikan yang kita lakukan dahulu. Apabila tidak menghargai, maka perasaan kurang senang hadir dengan kebaikan yang kita dapat. Dan kita mula mengkritik apa yang kita dapat.

Mengapa perlu bayar pinjaman? Mengapa perlu dibayar untuk pelajaran?. Mereka lupa wang yang mereka gunakan itu adalah yang hasil kesusahan rakyat yang sedia berkorban, supaya mereka dapat membina kehidupan yang lebih baik. Sebaliknya mereka mengkritik. Itu sikap orang yang tidak menghargai nikmat. Mereka dihasut supaya tidak menghargai dan tidak bersyukur kononnya ada pihak yang akan memberi lebih.
Inilah yang akan menentuk sama ada negara kita terus maju atau tidak. Walaupun kita sudah mendapat pendidikan yang tinggi, namun kita tidak cekap memperhitungkan apa yang sampai kepada kita. Sekiranya mahasiswa/i mahu mewarisi kepimpinan negara, mereka harus bijak memilih yang baik dan menolak yang buruk. Orang yang berilmu, apakah dengan adanya ilmu menjadikan mereka bijak? Ada yang berilmu tetapi tidak bijak. Untuk memimpin bukan sahaja kena berilmu, tetapi mesti bijak untuk membuat pemilihan. Jika pemilihan kurang baik, negara akan hancur.

Ijazah ini mestilah disertakan dengan kebijaksanaan dan perhitungan yang dibuat oleh kita. Mahasiswa/i haruslah bijak untuk meneruskan kepimpinan sedia ada. Bukan sekadar ijazah semata-mata untuk menjadi pemimpin. Pemimpin yang hanya berdasarkan populariti hanya akan menghancurkan Negara. Inilah yang terjadi di kebanyakan negara-negara Eropah. Pertumbuhan ekonomi negara mereka kian merosot.  
Dengan mata kasar kita dapat lihat negara kita membangun dengan pesat. Ini hasil daripada kecekapan pemimpin negara. Alhamdulillah setelah 55 tahun kita merdeka, pertumbuhan ini berterusan. Kita tidak akan mewarisi generasi yang akan datang dengan sebuah negara yang sudah merosot prestasinya. Justeru, mahasiswa perlu bersedia untuk mengambil alih daripada generasi yang ada. Ambil lah sebuah negara yang tiada cacat celanya. Inilah harapan kita. Ambil lah dengan ilmu dan niat yang cukup baik.

Sungguh mendalam apa yang Tun sampaikan. Harapan daripadanya sungguh besar. Beliau telah meninggalkan sebuah negara yang cukup aman dan maju kepada anak bangsa untuk diteruskan lagi. Memikirkan aspirasi Tun ini membuatkan saya mengelamun panjang. Bagaimana anak dan cucu kita pada masa hadapan. Adakah mereka merasa segala kenikmatan yang dirasai pada hari ini, atau sebaliknya.

Pada sesi soal jawab, saya tertarik dengan satu soalan mengenai kapsul masa yang ditanam pada 1987. Ia akan dibuka pada 2087. Soalannya mengapa ia 100 tahun yang akan datang? Dan adakah ianya akan valid lagi pada tempoh itu ?

Jawapan daripada Tun : Kapsul masa ini adalah untuk perbandingan dengan 100 tahun lagi bagaimana keadaan Negara kita. Pewaris kita pada masa itu akan dapat membandingkan dengan 100 tahun dahulu. Mereka tahu keadaan kita pada waktu ini. Apa yang penting saya dah tak ada lagi pada masa itu.

Inilah harapan daripada seorang negarawan ulung yang sangat mencintai negara dan anak bangsa. Amanat untuk 100 tahun lagi telah difikirkan Tun untuk ditinggal. Pada 2087, sedikit sekali kita yang hidup pada hari ini sempat untuk hadir dan bersama-sama mendengar amanat Tun itu. Saya berpandangan isi kapsul itu adalah kisah sejarah yang ditulis oleh Tun, ramalan, dan harapan Tun kepada generasi 2087. Saya hanya meneka, Hanya Allah dan Tun sahaja yang tahu.


Dalam usia yang masih muda ini Aku bermohon kepadaMu yaAllah jadikanlah kami seorang manusia yang berguna pada Agama, Bangsa dan Negara…

Semasa menulis saya teringat kepada sebuah lagu…



Penyanyi: Aishah

Bonda senyum riang
Menerima bahtera Merdeka
Putera puteri sayang
Putera puteri sayang
Sedang berjuang
Fajar telah tiba
Nan menyinsing membawa harapan
Tanah Semenanjung
Tanah Semenanjung
Pusaka Bangsa
(*)
Jiwa dan raga
Buktikanlah pada nusa bangsa
Supaya negara maju jaya
Aman Merdeka
Duhai ibu pertiwi
Putra putri datang sujud bakti
Ingin menunaikan
Ingin menunaikan
Sumpah dan janji
(Ulang *)




No comments:

Post a Comment