Ads

Lepak

Semalam saya "dipaksa" untuk lepak bersama seorang lecturer Indonesia yang mengajar saya, di cafe kampus. Antara topik yang dibualkan, PSM atau final project yang kamu buat sekarang lebih penting daripada seluruh subjek yang kamu ambil di UTeM ini. PSM ini akan melatih kamu untuk membuat kamu benar-benar faham kepada masalah, mengukur, analisis dan berfikir dengan logik untuk mengambil tindakan. Semua orang ada masalah tetapi caramu menyingkap masalah akan membezakan kamu dengan orang lain. kamu disini melatih untuk mengembangkan fikiran kamu.

Bagaimana kamu Kalau kamu masuk kerja nanti apakah kamu akan guna subjek yang kamu belajar itu? kalau boleh guna adakah ia akan kena dengan situasi masalah kamu? Tidakkan? Makanya, kamu perlu bina satu fikiran yang teratur dan logik yang kuat untuk menyelesaikan masalah. Di universitilah kamu latih kemahiran berfikir kamu. Masalah pelajar sekarang mereka tidak faham apa yang mereka lakukan. hanya ikut saja. Kalau kena maki di tempat kerja mental jatuh kerana masa student tak pernah kena maki.

Kamu seharusnya jangan hafal apa yang kamu belajar. Kamu perlu faham apa falsafahnya. Kata indonesia Rohnya. katakan kamu mahu berperang, kamu membuat kelengkapan dengan senapang, pistol, parang, tombak, dan segala macam lagi kelengkapan. Jadinya kamu berat untuk masuk ke medan tempur dengan segala macam kelengkapan. akhirnya lawanmu hanya serang dengan parang. Disitu kamu ambil masa lagi untuk cari dimana parangmu. Exam seperti itulah. kamu sudah hafal banyak benda. Masuk exam terus lupa. Yang ditanya lain, kamu tidak faham.

Kamu yakin kamu bisa compete dengan student daripada IPT lain UTM antaranya yang lebih bagus. bagaimana kamu mahu compete dengan mereka? Jujur saya katakan zaman kamu lebih sukar daripada zaman saya dahulu. Hari ini kamu perlu tahu apa bakatmu. Value added yang ada pada kamu. Apa yang membezakan kamu dengan orang lain. Mungkin sukar untuk kamu compete dengan jalan orang lain. Adakah semua yang pandai bahasa inggeris itu orang bijak? tidak bukan. tapi kamu dipaksa untuk compete dalam lapangan itu. Create your own way. Tanyanya apakah cara untuk kamu banggakan negara kamu? banyak cara bukan? contohnya seperti Dato Lee Chong Wei. Dia hanya main badminton, tapi dapat banggakan negara. lagi contohnya Squash juga dapat banggakan negara. Nahh, kalau Lee chong wei nya dibuang ke dalam kolam renang untuk pertandingan berenang apa yang akan jadi. Cari kekuatan kamu dan masuk ke medan laga yang betul.

Pointer hanya tiket kepada kamu. katakan ada 7 kekosongan, 500 yang minta. Bagaimana mereka mahu memilih? pertamanya mereka lihat pointer. Akan ditapis terlebih dahulu. Keduanya akan ditest dengan ujian. Ketiganya baru di interview. Company hari ini sukar untuk ambil yang pointernya 3.5 keatas kerana mereka biasanya ulat buku!.

Banyak lagi perkara yang dibualkan. letih nak type semua.... hihi.

3 comments:

  1. Kalaulah zaman student saya, ada orang yang memberitahu tentang ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah boleh, perkongsian yang tidak disangka-sangka.

      Delete