Ads

Pengurangan Pembiayaan



Pengurangan pembiayaan. Tapisan melalui BR1M. Berkesankah BR1M tu. Teluskah BR1M tu. Berjayakah BR1M tu. Mungkin ini salah satu akibat pinjam tak bayar balik, atau kerajaan sudah tak cukup duit lagi.

Student terutamanya di UTeM ini kebanyakannya berkenderaan sebab asrama tidak 100% disediakan hingga tamat belajar. Get ready untuk program membawa bekal ke Universiti, get ready untuk meninggalkan budaya hidup yang boros. Tugas pelajar untuk belajar kan. Tak apalah.

Pendapat saya sebagai seorang yang berkenderaan ketika belajar jumlah pembiayaan sekarang memang ngam2. Mesti ada buat kajiankan masa nak bagi dulu. Tapi masih boleh dijimatkan lagi kan. Tak ada alasan kan. Tak apa bersyukurlah masih ada pembiayaan walaupun kos sara hidup semakin meningkat.

Setiap tahun kerajaan cakap investment bertambah, kadar pengangguran menurun (mesti productivity negara naik, hasil negara pun mesti naik), Subsidi dikurangkan, harga barang naik, tahun depan cukai GST lagi, banyak pendapatan kerajaan sekarang daripada dahulu.

Tapi sikit-sikit kikis sana sini dari orang ramai. sampai student pun kena tempias sikiiit. sikit baru.. Bukan nak complain tapi sebagai seorang budak "bodoh" yang tertanya-tanya. Input banyak, output kemana. Hmmm..

Boros kot belanja buat program tak ada impak, percaya cakap Amarika.. Katanya pendapatan isi rumah naik, negara boleh maju. Ye ke macam tu. Negara maju rakyat maju ke? seimbang tak pengiraan pendapaan isi rumah tu. kalau yang kaya ada 1 juta, yang miskin ada 1 ribu tambah lepastu bahagi 2. Dapatlah 500K lbh skit purata. Wah negara dah maju pendapatn dah tinggi ni. Tapi jurangnya? sapa yang kaya tu?

Tak pandaila nak analisis. setakat analisis "bodoh" boleh la.. boleh dipatahkan dengan kajian-kajian ilmiah yang kukuh lagi. Malas nak buat kajian. Tak pandai cakap pulak tu. Ada kuasa lagi la tak nampak punca. Buat PSM/FYP pun tak sempat. hihihi.

Tak minat politik sebenarnya, kotor sangat.. cuma nak tengok semuanya baik saja. bukan nak cakap itu buruk ini bagus atau apa. Setiap orang akan defence apa yang mereka perjuangkan. Thats normal. Cuma nak terima atau tidak pandangan orang lain boleh ke tak,, itu saja. Kalau nak orang hormat kita, kita kena hormat orang lain dulu.

Pandangan saya sahaja lahh.


No comments:

Post a Comment