Ads

Faham

Bukan senang untuk memahami manusia. Kerana bukan senang untuk memahami diri sendiri. Berurusan dengan manusia memang amat memeningkan. Pelajaran baru bagi saya adalah setiap manusia mahukan yang terbaik. Tetapi manusia tidak sempurna untuk mendapat sesempurna apa yang dihajati. Pasti ada dugaan dan cacatnya sehingga hajat digapai. Usaha, sebut dimulut amat senang. Planning sudah bagus. Perlaksanaannya teramatlah azab.

Takut dengan perubahan manusia, kita tidak akan dapat memahami seseorang secara keseluruhan. Suami dan isteri juga memerlukan masa bertahun untuk kenal sesama sendiri dengan lebih jauh. Pening kepala berfikir kerana takutkan orang yang diharapkan akan berubah. Siapa tahu. Jaminkah diri kita sendiri tidak berubah. Adakah sama situasi dan persekitaran masa yang akan datang dan sekarang. Pening kepala memikirkannya. Jawapannya adalah berserah, berdoa dengan yakin semuanya akan baik. Taat perintah Allah Insya Allah, Allah menjaga diri dan hubungan sesama manusia. Itulah cara yang saya nampak setelah serik dengan manusia.  

Saya manusia. Puas saya memahamkan diri sendiri tetapi masih belum berjaya. Puas saya mencari keyakinan bersama manusia tetapi tidak berjumpa. Entah dimana lagi mahu cari, hanya berdoa kepadamu Ya Allah supaya diberikan kehidupan yang baik.

Saya pernah bertanya kepada seorang engineer veteran. Beliau datang memberikan taklimat. Apakah pengalaman yang paling mencabar bagi Encik. Katanya berurusan dengan manusia. Sehingga kini masalah itu tetap masalah yang paling sukar.

No comments:

Post a Comment