Ads

Orang Islam

Saya menjadi sedikit keliru dengan beberapa perkara… yang melibatkan orang islam

Aspek pendidikan tiada sebuah Negara Islam pun yang mendominasi carta Negara yang mempunyai pendidikan terbaik. Mungkin ukuran yang menjadi indikator amat berbeza daripada cara Islam. Tetapi lihat sahaja Negara Mesir, apa yang terjadi. Dahulu Bahgdad di Iraq merupakan pusat ilmu dunia. Setelah kedatangan Hulagu Khan memusnahkan kota ini sehingga membuatkan air sungai yang mengalir di kota ini kehitaman kerana dipenuhi dakwat akibat daripada buku-buku yang dimusnahkan, kita tidak dapat melihat lagi Baghdad yang dahulu.

Negara yang paling dikaitkan dengan rasuah pula adalah Sudan, Afghanistan. Bukankah ini Negara yang dikaikan dengan Islam?

Negara yang bersih seperti Switzerland, Norway, Findland, Costa rica, Austria dan Latvia. Apakah ini Negara yang Islam menjadi majoritinya?

Kadang kala saya keliru dengan beberapa perkara yang dilakukan oleh kerajaan. Nampak seperti cukup buruk. Melihat kepada negara lain yang melakukan sesuatu yang buruk itu menjadi maju, ia dapat membuatkan diri terdiam, sekurang-kurangya mungkin untuk sementara walaupun ia tidak kukuh. Lahir sahaja kedunia ini sudah dibiasakan dengan sistem dan gaya kehidupan seperti ini. Ia meresap kedalam diri. Apa boleh buat hanya tahu tapi tidak mampu.

Penghasilan kereta daripada Negara Islam. Proton umpamanya tidak mendapat sambutan. Malah dikritik. Pak-pak arab yang kaya di timur tengah tidak langsung memandang kereta jenis ini. Mereka hanya memilih untuk hidup mewah dan membazir. Mereka kaya tetapi tidak menyumbang sedangkan Islam ini berkembang daripada bangsa mereka mulanya. Mungkin salah aspek industri pembuatan juga yang tidak begitu memuaskan. Ini semua adalah hasil kerja orang-orang Islam. Siapa yang mencipta kaizen? Bukankan konsep ini ada pada ajaran Islam.

Pendapat banyak bercelaru dengan perlaburan di ASB. Ekonomi dunia sekarang bukan dipegang oleh orang bukan Islam. Jadi segala aktiviti perniagaan yang dijalankan hanya mengikt nafsu mereka tanpa ada sebarang kekangan. Kita sebagai orang yang lemah, hanya mengikut sahaja. Lebih parah kita bergaduh kerana perbezaan pendapat. Saling mengkafirkan. Baik yang mengkafir atau yang dikafirkan sama sahaja.

Masyarakat luar bertepuk tangan. Kita semakin lama semakin lemah, mereka tunggu masa untuk campur tangan dan mengambil alih “ nikmat keamanan” yang ada di Negara ini. Tiada usaha yang dilakukan hanya perang mulut dan dendam yang menjadi perkara yang paling besar. Masyarakat terus hanyut.

Saya tidak mahu menunding jadi kepada sesiapa. Saya juga orang Islam yang lemah. Hanya mampu bersuara tetapi tidak mampu mengubah. Tapi, sekurang-kurangnya kita janganlah mengucarkacirkan keadaan. Kalau tak mampu menjadi orang baik jangan jadi penyamun.

Mungkin kita akan kata ini semua adalah cubaan untuk orang islam. Tetapi adakah sampai kiamat ummat islam tidak boleh maju hanya kerana ini semua adalah cubaan…


Ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk menjadi hambaMu yang lebih baik dari masa ke semasa

No comments:

Post a Comment