Ads

Berperang

Adat orang berniaga kadang-kadang untung, kadang-kadang rugi. Rezeki Allah siapa yang tahu. Apa yang menjadi hak kita sebagai manusia adalah berusaha. Sempat saya bersembang dengan seorang pakcik, dia berniaga bakso bersebelahan dengan tempat saya dan rakan-rakan berniaga di pesta konvo baru-baru ini. Ketika ketandusan pelanggan saya pergi ke gerai pakcik itu untuk membeli makanan dan bersembang dengannya.

Dia tanya bagaimana dengan hasil hari ini, saya menjawab kurang sikit pakcik, lagipun cuaca hujan sepanjang hari. Biasalah adat orang berniaga. Mana boleh untung selalu katanya. Saya kata, itulah pakcik, hari ni macam tak berbaloi. Dia kata rezeki itu milik Allah. Berniaga ini sebenarnya ibarat berperang. Ada masa kita kalah ada masa kita menang.

Katanya lagi kita dah menyediakan kelengkapan yang baik, kita dah berusaha dengan baik, keputusan kita tidak boleh jangka. Saya seronok mendengar pengalaman daripada orang yang lama ini. Apabila dia kaitkan perniagaan dan peperangan saya terfikir, ini adalah peperangan pada zaman moden.

Teringat apabila membaca buku falsafah Tsun Zhu yang berkaitan dengan falsafah peperangan. Orang cina menggunakan falsafah ini untuk menjalankan perniagaan mereka. Tetapi falsafah ini agak tidak kena dengan Islam kerana mempunyai elemen penipuan dalam peperangan. Tetapi mungkin boleh ambil mana yang baik untuk dijadikan contoh dan idea.


Seronok juga apabila perniagaan ini dikaitkan dengan peperangan. Barulah nampak hidup dan matinya. Menjadikan diri lebih serius dan bersemangat untuk sentiasa menang.   

No comments:

Post a Comment