Ads

Asam garam part 2

Penat sebenarnya mencari wang. Lebih penat kalau kerja siang malam tak juga cukup. Masa tak ada, duit pun tak cukup. Lebih penat lagi kalau asyik mengeluh itu tak cukup ini tak cukup. Daripada mengeluh baik buat sesuatu, Ahmad Maslan pun dah bagi idea. Dua kerja katanya..

Ada logiknya juga apa yang ayah saya cakap, kalau berhutang banyak, nanti kerja tak semangat. Sebab apa? Sebab waktu gaji habis kena potong sampai tak semangat tengok jumlah yang tinggal dalam akaun.

Jiwa meronta ni, nak beli kereta. Saja sembang-sembang dengan kawan yang dah terbeli kereta. Terus mereka cakap, Jangan. Kau akan menyesal. Sebab? Nanti tak lepas loan nk beli rumah. Duit habis dekat kereta. Nak kumpul duit untuk kahwin lagi. Harga kereta akan turun. Lepas kahwin terliur tengok orang lain beli rumah, kau tak lepas loan.

Maka konklusinya mereka nasihatkan saya dengan 3 priority ini:

1.  Kahwin
2. Beli rumah
3. Baru beli kereta

Priority ni tak semestinya disetujui oleh semua orang. Tapi secara umumnya ini adalah yang terbaik. Mereka nasihatkan saya, "Graduan yang bijak adalah yang tidak membeli kereta dahulu" dan saya dipaksa percaya.






No comments:

Post a Comment