Ads

Kesempurnaan

Kita pasti mengharapkan sesuatu yang terbaik dalam kehidupan. Segala perkara yang dilakukan pasti mengharapkan hasil yang terbaik.  Apabila terlalu mengharapkan kepada kesempurnaan, hati tidak menjadi tenang memikirkan sesuatu yang sentiasa berada di luar jangkaan. Disangka panas hingga ke petang rupanya hujan ditengah hari.

Mencari kesempurnaan pada saya adalah mustahil kerana kita sendiri sebagai manusia penuh dengan kelemahan. Tetapi untuk mencuba yang terbaik adalah hak kita. Segala ketentuan Allah perlu diterima setelah bekerja dengan bersungguh-sungguh. Bukan senang untuk menjadi yang terbaik. Keperitan menahan proses itu yang membuatkan tidak tahan. Jadi dimana sumber kekuatan kita?

Kekuatan perlu dibentuk daripada dalaman diri. Apabila sumber kekuatan diri disandarkan kepada faktor luaran seperti kehadiran kekasih, kerana wang, ia mungkin tidak bertahan lama. Mudah untuk diruntuhkan semangat itu. Tetapi sesuatu yang betul-betul daripada dalam diri, atas kesanggupan sendiri pasti ia lebih bertahan.

Hingga suatu masa apabila kita terdesak, tiada lagi manusia yang boleh menolong kita. Fikiran juga menjadi beku tidak dapat berfikir. Siapa lagi yang boleh menolong pada saat ini? Kepada siapa lagi kecuali Kepada Allah jua tempat kita mengadu. Allah itu amat dekat dengan kita. Hubungan dengan Allah itu penting baru ada rasa kemanisan untuk berdialog dengan Allah.

Allah itu adalah pemilik segala hati. Sekiranya kita mempunyai hasrat terhadap sesuatu/seseorang sampaikan kepada Allah dan Allah jua yang akan menyampaikan hasrat kita itu. Manusia ini tiada yang sempurna, maka Allah beri ruang untuk manusia menjadi lebih baik dengan menawarkan beberapa ganjaran dan manusia harus meminta kepadanya untuk menutup segala lubang kelemahan.


No comments:

Post a Comment