Ads

Ibu

15 November 2013, 3.39 AM. Aku melihat jam dihadapan laptop, sambil ditemani lampu meja yang bercahaya malap. Kebelakang hari ini hatiku menjadi gundah. Entah mengapa, tidak tahu punca. Bingung aku memikirkannya. Masalah semakin lama memberikan cabaran kepada aku. Hari ini setiap tahun dalam hidupku aku pasti akan mendapat satu masej yang membuatkan aku menitiskan air mata….kesyukuran. Daripada seorang wanita yang begitu mencintai aku. Bukti cintanya telah terbentang luas. Apa yang ada pada diriku adalah hasil bukti cintanya kepadaku. Wanita ini tidak pernah mengkhianati aku walau aku berkali-kali mengkhianatinya. Dia tetap memberikan harapan kepada hati batuku. Hinggalah hatiku menjadi lembut dengan cintanya.

21 tahun yang lalu, aku masih belum mengerti erti kehidupan. Aku bukanlah sesiapa tanpa seorang yang sanggup menahan kesakitan kerana cintanya kepada aku. Wanita ini tidak pernah melihatku, aku tidak pernah menolong melakukan tugasannya, tetapi dia sanggup mahu menahan sakit kerana cintanya. Sesungguhnya cinta itu begitu suci, yang mengotorinya hanya manusia jua.

Aku bukanlah seorang yang bijaksana, tetapi dia membuatkan aku merasa bagaikan orang bijak, aku bukanlah bernilai dimata orang, tetapi aku menjadi begitu bernilai dimatanya, aku bukanlah seorang yang boleh memberikan harapan kepada sesiapa tetapi dia tetap memberikan harapannya kepadaku. Malam ini hujan renyai-renyai, sambil ditemani kemalapan lampu meja, membuatkan hatiku lebih sayu untuk menahan sebak. Entah mengapa, setiap tahun aku merasai perasaan ini. Ia tetap sama. Dan kesakitan yang dialami pada malam ini, 21 tahun yang lalu tidak pernah padam kerana cinta...


Ibu, Air mataku mengalir kesyukuran, Kerana... 21 Tahun yang lalu...


No comments:

Post a Comment