Ads

SEM 3 : Pro Dan Kontra Kolej kediaman


Alhamdulillah masih dipanjangkan Umur untuk menghadapi semester 3 di UTeM. Semester ni dapat pula kolej kediaman yang agak mencabar. Tumpang ada banyak masa ni Saja nak penuhkan blog dengan Isu ni. Untuk sama-sama kita fikir.

Pro
Mungkin juga ia memudahkan para pelajar supaya tidak pening kepala untuk mencari penginapan. Tapi faktor keadaan kolej dan lokasi perlu diambil kira. Bas disediakan, tapi mungkin tak on time. Dengar cerita ambil masa 50 minit untuk ke Induk dari makmur kalau naik bas. Walaupun ini ruangan pro, tapi ada saja masalah yang aku fikir. Dan kontranya banyak pula yang dapat disenaraikan. Mungkin ada lagi kebaikan yang aku tak Nampak. Rakan-rakan yang ada pandangan boleh kongsikan ye.

Kontra
 Khabarnya bermacam-macam masalah dengan Kolej yang bakal kita masuk ini. Masalah air karat, wifi, kedudukannya yang tak strategik. Ialah memang agak tidak strategik kalau hari-hari terpaksa berulang sejauh 19 km untuk ke kelas. Satu hari mau ada 40 km berulang pergi balik, traffic jam, kerenah pemandu, harga makanan, minyak. Inilah antara mujahadah yang terpaksa dihadapi. Tapi lepas difikirkan lokasi, kondisi asrama dan pelbagai faktor lain, rasanya lebih baik menyewa di luar sahaja. Ini nampaknya lebih baik. Pihak pengurusan sepatutnya faham dan membenarkan para pelajar menyewa di luar yang pastinya lebih dekat dengan Kampus. Apalah guna kalau asrama yang jauhnya 40 km pergi balik, menempuhi jalan raya yang sesak, lebih susah daripada menyewa di luar yang lebih dekat. Bukankah lebih memudahkan. Alasan keselamatan dan kebajikan pelajar tak payah tanyalah boleh fikir sendiri.
Yuran asrama RM 500 sepatutnya tidak menjadi masalah untuk dipulangkan jika tidak tinggal di asrama. Ialah sebelum sampai duit poket adalah saringan dulu, potong yuran pengajian, dan asrama. Adilkah jika RM 500 yuran kolej kediaman tidak dipulangkan dan dikira hangus walaupun tidak tinggal di “Asrama”??. Alasannya mungkin diwajibkan tinggal diasrama, tak ikut peraturan. tapi mengapa perlu memberikan kami kolej kediaman yang seperti ini. Sepatutnya Dengan penganugerahan asrama dapat memudahkan lagi pergerakan pelajar. Bukan kami yang meminta untuk tinggal di kolej yang seperti itu. Ianya paksa rela dan terpaksa membayar untuk sesuatu yang manfaatnya tidak kita perolehi dengan sepatutnya.

Di UiTM shah Alam, para pelajar berebut-rebut untuk tinggal di asrama. Ada diantara asrama mereka sama seperti kita, di luar kampus. Tapi jaraknya dekat, jalan kaki pun sampai. Mereka terpaksa mengumpul banyak kupon aktiviti, dan aktif di Universiti. Berebut-rebut nak masuk Asrama. Tapi kita, berebut-rebut nak keluar. hehehe     

Mungkin akan ada yang cakap alah, senior-senior sebelum ni tak ada hal pun tinggal disana. Ya betul, memang tak ada masalah. Apa yang aku Nampak masalah utamanya sekarang bukanlah soal Kolej kediaman. Tapi masalah RM 500 yang tidak dipulangkan. Kalau RM 500 tu dipulangkan mungkin “masalah dunia” ini akan selesai. Hahaha. Kita boleh guna duit tu sewa tempat lain pula. Lain orang lainlah pandangannya. Aku tak mahu salahkan Pentadbiran asrama, mereka mungkin mereka dah lakukan yang terbaik untuk kita, tapi bukan yang terbaik sepatutnya kita dapat.  Bukan semua orang kaya. Mungkin ada kawan-kawan kita dalam dilema antara wang dan kemudahan.

Sedikit pengiraan

Minyak aku kalau sem lepas Ulang dari Murni seminggu ada dalam RM 35. Sebulan RM 140. Andaikata 1 Sem 4 bulan, adala dalam +- RM 560

Kalau ulang ke makmur mungkin seminggu akan jadi RM 40 ++. Katakanlah RM 43. 1 sem 4 bulan jumlahnya boleh jadi RM 688.

RM 688 – RM 560 = RM 128, jadi perbelanjaan minyak sem ni akan bertambah RM 128.
Kalau dapat sewa di TTU, minyak mungkin tak lebih RM 30. Katakanlah RM 27 seminggu. 1 Sem = RM432

Beza kalau tinggal di Makmur dan TTU :
Makmur – TTU
RM 688 – RM 432 = RM 256 dapat dijimatkan.

RM 500 yang burn tadi tolak minyak RM 256 = RM 244.
So aku burn RM 244 dengan faedah masa, tenaga dan kemudahan.

Allah yang memberikan rezeki. Tapi kita tetap perlu realistik. Allah pun ada kata, Dia tak akan mengubah sesuatu kaum selagi sesuatu kaum itu tak mengubah dirinya sendiri.

 Pokoknya : Yakin pada Allah (Syariatullah) + Realistik (Sunatullah) Semoga Allah memberikan rahmat kepada kita semua warga BMFU sekalian…  

No comments:

Post a Comment