Ads

Sakit Belakang


Alhamdulillah baru sembuh daripada sakit belakang. Barulah aku tahu betapa nikmatnya kalau boleh duduk. Sebelum ni kalau sakit, memang tak selesa kalau diposisi duduk. Banyak hikmat yang boleh dapat sepanjang sakit ni. Sebelum ni pernah tak kita terfikir, berapa kalikah kita duduk dalam sehari? Bangun dan duduk adalah rutin harian bagi manusia. Masa sakit nak duduk pun susah, nak bangun pun susah. Jadi secara tak lansung dapat dikira berapa kali duduk dan berapa kali bangun untuk melakukan kerja. Semua yang biasa dilakukan dengan mudah semasa sihat menjadi kesyukuran apabila tiba masanya kita melakukan perkara mudah itu semasa sakit. Alangkah indahnya kalau kita tetap bersyukur walaupun ketika dalam keadaan sihat.

Tulang belakang mengandungi saraf yang mengawal seluruh tubuh. Berjalan, makan, minum, dan segala-galanya yang berkaitan dengan pergerakan kita. Bersembang dengan seorang rakan yang pernah mengalami masalah saraf tulang belakang. Saraf tersepit antara tulang belakang akibat terjatuh. Medengar cerita darinya cukup mengerikan. Kesakitan yang dialami agak perit dan yang lebih mengancam, kesakitan itu membuatkan seseorang tak boleh bergerak, sudahlah sakit tidak mampu berbuat apa-apa pula.



Aku terfikir, Kalau sakit yang hanya melibatkan sebahagian anggota ini sahaja sudah tidak terperi, Alangkah sakitnya lagi Sakharatul maut yang setiap inci daripada tubuh kita merasai kesakitannya. Tertusuk jarum kecil di jari sudah meraung bagaimana gayanya kalau setiap inci tubuh ditusuk dengan jutaan jarum. 


YaAllah Permudahkanlah Urusan kematian kami. Berilah taufik dan hidayahMu… Aku takut yaAllah…     

2 comments:

  1. Replies
    1. Saya ke klinik sahaja. Makan ubat yang diberi. Selepas tu saya kenal pasti aktiviti yang boleh menyumbang kepada sakit dan elakkan. Alhamdulillah lepas elakkan pergerakan yang menyumbang kepada sakit saya dapat kawal, tapi masih tak dapat pulih sepenuhnya.

      Delete