Ads

Etika

Etika adalah suatu yang amat penting dalam membezakan seseorang sama ada ia bertanggungjawab atau tidak. Etika adalah sesuatu yang menyeluruh dalam kehidupan, bukan hanya diikuti dalam modul pekerjaan semata-mata. Dalam mana-mana pekerjaan, pasti ada etika yang perlu dipatuhi untuk meningkatkan lagi prestasi dan mendapatkan hasil yang baik.

Aspek pengurusan masa, menjaga amanah, telus, serta pelbagai lagi etika baik yang ada telah diajar dalam setiap agama. Fungsi agama adalah untuk menjadikan hidup manusia lebih baik dengan peraturan yang baik.
Tetapi, boleh sahaja lihat, seseorang yang tidak beretika, dan tidak beradab boleh sahaja berjaya dalam bidang yang diceburi. Situasi hari ini, aspek etika yang baik tidak lagi diambil kira sebagai sesuatu yang utama dalam pekerjaan. Ianya ok asalkan matlamat tercapai. Mungkin pada hari ini kita menjadi sedikit keliru dengan gaya hidup seseorang yang tidak beretika tetapi pencapaian yang dimilikinya hebat. 

Ia bermula daripada zaman Renaissance. Pelopor pemikir renaissance menghalalkan segala cara asalkan matlamat mereka tercapai. Ia boleh dilihat dalam konsep “real politik” yang dipelopori barat. Mereka menghalalkan peperangan dan pembunuhan untuk mendapatkan kuasa. Dalam islam, aspek etika ini adalah suatu perkara yang penting untuk memperolehi sesuatu. Bagaimana cara kita mendapatkan sesuatu, menentukan apa akibat yang kita dapat.

Memanglah hasilnya tetap sama sekiranya jalan yang dilalui itu dilalui secara benar atau tidak. Tetapi perlu ingat, dalam Islam hidup bukanlah semata-mata untuk dunia. Aspek akhirat perlu diambil kira. “Dunia dicipta untuk manusia, tetapi manusia dicipta untuk akhirat.” 

Percayalah, apa yang kita perolehi pada hari ini adalah berkat daripada rezeki Allah S,W.T. bukanlah daripada kebijaksanaan daripada menipu dan berbincang. Manusia terlalu fokus mencantikkan fizikal, tetapi roh yang menjadi pemandu kepada fizikal tidak digilap sekali. Lama-kelamaan, terbabas menyebabkan fizikal tetap hancur juga.

Etika juga membezakan seseorang itu professional atau sekadar seorang pekerja biasa.
Allah tidak melihat apa yang kita dapat. Allah melihat proses bagaimana kita mendapatkan sesuatu. Itu yang ditanya. Soal pencapaian dan kesenangan, Allah jua yang memberi. Insya Allah sekiranya berkat dan bersyukur Dia pasti tambah lagi.

Alhamdulillah.

Sedikit perkongsian hasil daripada taklimat amalan kejuruteraan UTeM yang menyentuh soal etika.

No comments:

Post a Comment